fredag 20 september 2013

Crown of Midnight - Sarah J. Maas

Titel: Crown of Midnight
Författare: Sarah J. Maas
Sidor: 420
Serie: Throne of Glass, #2
Utgivningsdatum: 27:e augusti 2013

An assassin’s loyalties are always in doubt.
But her heart never wavers.


After a year of hard labor in the Salt Mines of Endovier, eighteen-year-old assassin Celaena Sardothien has won the king's contest to become the new royal assassin. Yet Celaena is far from loyal to the crown – a secret she hides from even her most intimate confidantes.

Keeping up the deadly charade—while pretending to do the king's bidding—will test her in frightening new ways, especially when she's given a task that could jeopardize everything she's come to care for. And there are far more dangerous forces gathering on the horizon -- forces that threaten to destroy her entire world, and will surely force Celaena to make a choice. 

Where do the assassin’s loyalties lie, and who is she most willing to fight for?


Jag är inte lika blown away av den här boken som många tycks vara. Första halvan tyckte jag var aningen seg. Eller kanske är seg inte det rätta ordet, för det hände trots allt saker. Nej, ordet är nog ointressant. Jag tyckte första halvan av boken var ointressant. Men sedan hände något efter drygt halva boken som väckte mitt intresse.

Ett av mina problem med både den här och första boken är att jag inte riktigt kan leva mig in i historien. Maas har byggt upp en fascinerande fantasy värld, men problemet är att hon berättar mer än vad hon visar. Man matas på med information om hur karaktärerna är och hur världen ser ut, men jag kan inte riktigt känna det. Och jag vill hemskt hemskt gärna göra det, för då tror jag böckerna skulle kunna bli fantastiska.

Karaktärerna är okej. Men som sagt hade jag lite svårt att känna med dem. Jag kände aldrig riktigt kemin mellan Chaol och Celaena, och kände att de blev lite klyschiga ibland. Men det ska ändå bli intressant att se vad som händer med dem. Och Dorian! Jag gillade hans karaktärsutveckling och att han fick en egen, riktig, handling som faktiskt var rätt så intressant.

Crown of Midnight kändes lite som en uppladdning för vad som ska komma, precis som Throne of Glass var det. Jag älskar att Maas valde att göra det till en lång serie på sex delar. För i äkta fantasy serier så finns det alltså så mycket att utforska och en väldigt stor historia att berätta, vilket är anledningen till att jag älskar genren. Trots att jag inte var stört förälskad i den här boken (fast den var bra), så ser jag väldigt mycket fram emot nästa del. För slutet på den här boken!!! Alltså jag måste vara blind för jag såg inte slutet komma. Jag har läst några recensioner där de tyckte det var lite små fånigt för att de länge anat det som avslöjades, men jag hade ingen aning! Kanske hintade de mycket till det i första boken, jag kommer inte ihåg, haha.

Så jag ska alltså läsa nästa bok. Jag ser fram emot att se vart serien tar vägen, för jag tror att det kan bli bättre. Men något jag hoppas på att Maas gör det enklare för mig att leva mig in i historien. Att istället för att bara berätta allt verkligen berätta det så att man ser allt framför sig och kan leva sig in i världen. Om det låter rimligt?

Spoilerdelar:
- Genom hela serien har jag tyckt det var lite överdrivet och fånigt att Celaena är så perfekt och bra på allt. Men nu förstår jag varför! Yay!
- Aaahh, hade ingen aning om vem hon egentligen var! Men jag gillar det!

Betyg: 3/5

1 kommentar: