söndag 8 september 2013

United We Spy - Ally Carter

Titel: United We Spy
Författare: Ally Carter
Antal sidor: 303
Serie: Gallagher Girls, #6
Utgivningsdatum: 5:e september 2013

Cammie Morgan has lost her father and her memory, but in the heart-pounding conclusion to the best-selling Gallagher Girls series, she finds her greatest mission yet. 

Cammie and her friends finally know why the terrorist organization called the Circle of Cavan has been hunting her. Now the spy girls and Zach must track down the Circle’s elite members to stop them before they implement a master plan that will change Cammie—and her country—forever.



Ni som läser min blogg flitigt vet hur mycket jag freakat ut över den här boken och ni vet antagligen hur mycket jag älskar serien. Så självklart var mina förväntningar höga. Och lyckades United We Spy leva upp till mina förhoppningar? JA!

Tempot i boken är galet snabbt och jag skojar inte när jag säger att det aldrig är en tråkig stund. Det var sällan jag hade tid att andas ens och hela tiden var jag tvungen att "bara läsa ett kapitel till". Jag tror jag läste ut boken i två eller tre sittningar, vilket är ovanligt för mig. Jag är mer än sådan som läser lite kortare stunder, men då rätt så ofta. Men här kunde jag helt enkelt inte slita mig ifrån boken.

Handlingen är väldigt bra, men jag hade ju inte heller förväntat mig något annat då det faktiskt är Ally Carter vi pratar om. Men jag måste säga att tempot i boken kanske var lite för högt ibland. Missförstå mig inte, det var fortfarande jätte bra, men boken gav inte tillräckligt mycket rum för att få alla karaktärer att lysa igenom. Jag hade gärna gått in mer på djupet på karaktärerna, men nu kändes det som att de sköts undan av den stora handlingen Carter fick in på 300 sidor. Boken hade lätt kunnat vara hundra sidor till så att det gav rum för karaktärsutveckling och så vidare. Men det är väll egentligen det enda jag är lite missnöjd med. För i sista delen så vill jag väldigt gärna komma karaktärerna ännu närmre.

Jag har sagt det förut men jag måste säga det igen - serien har verkligen blivit så mycket mörkare sedan första boken. Och detta är något som Cammie själv tänker väldigt mycket på under bokens gång. Här är ett citat som verkligen slog mig på något sätt: "It seemed like another lifetime, and I stood for a moment, frozen, wondering exactly how we had got so far away from school dances and spying on boys." Och där någonstans började jag gråta som ett litet barn. För Cammie har verkligen förändrats jätte mycket och det gör ont i mig bara att tänka på det.

Jag blir alltid väldigt känslosam när jag läser de sista sidorna i en serie jag älskar. Så självklart rann tårarna de sista sidorna. Men ändå var jag väldigt nöjd med hur det hela slutade. United We Spy är en fenomenal sista delen i en serie och jag älskar den med hela mitt hjärta. Trots att det fanns lite små saker jag var missnöjd med så kan jag inte annat än ge den fullpott. Tack tack tack Ally Carter för ett jätte bra serie, som numera är en av mina favoriter. Det har verkligen varit ett nöje att läsa om alla dina spioner ... och Josh, haha. (Jag är liiite sorgsen att han inte dök upp i sista boken). Jag är säker på att den här serien inte är för alla, men för mig har den varit bortom perfektion. Jag älskar den.

(Om vi någonsin skulle få en spin-off serie så skulle jag avlida av lycka).

Spoilerdelar (markera för att läsa):
- Townsend var Zachs pappa!!!! Och jag fangirlade lite över honom och Abby tillsammans. 
- När skolan brann ner :( Och sedan började jag gråta så mycket under the graduation, haha. 

Betyg: 5/5

2 kommentarer:

  1. Woah, efter din recension blir jag sugen på att beställa hem boken direkt... trots att jag fortfarande inte har läst den femte boken än :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du läser båda snart! Det skulle vara jätte roligt att se vad du tycker! :)

      Radera