fredag 18 oktober 2013

Book Shuffle Tag!

Jag har blivit taggad av fina och überbraiga (ett nytt ord?) Emelie och Beate att göra den här taggen! (Om ni är någon mer som taggat mig, säg till! Jag är just nu 250 inlägg efter på bloglovin ... det har varit några stressiga veckor.) Reglerna för taggen lyder så här: Sätt din musikspellista på shuffle. De 5 kommande låtarna ska du para ihop med 5 passande böcker som du har läst. Inget fuskande! Skippa inte en låt som du är missnöjd med.

LET'S DO IT.

1. Square Peg Round Hole - Wakey!Wakey!

Bok jag valde: Where She Went av Gayle Forman
Först och främst: jag älskar den här låten! Det var svårt att hitta en bok som verkligen passade in, men tillslut bestämde jag mig för att välja Where She Went av Gayle Forman. Tänker på hur Adam blev lite lämnad efter olyckan och ville egentligen hur Mia skulle ta honom med sig. Och så tänker han tillbaka på de bra tiderna och hur det tycktes vara så länge sedan och ja.

"So take me with you when you go
I don't wanna stay here alone
Remember when we were golden
Yeah, that was a long time ago
You stayed where you didn't belong
I don't wanna be foolish"


2. Brand New Day - Ryan Star

Bok jag valde: Black Heart av Holly Black
Jag tycker att hela stämningen över den här låten passar sista delen i Blacks serie väldigt bra. Kanske särskilt slutet på boken? Haha, åh, jag får inte spoila någon nu, så kan egentligen inte säga så jätte mycket. Men tänker på Cassel och Lila. 

"Turn back the clock, give me some time
I need to break out and make a new name"


3. Bleeding Out - Imagine Dragons

Bok jag valde: Insurgent av Veronica Roth
Här tänker jag mest på Tris. Hur hon känner att hon tappar greppet om allt och vad som är rätt och fel och så vidare. För i den andra boken i serien märker man verkligen hur slutat av Divergent påverkade henne och jag älskar det. De flesta verkade tycka att hon var otroligt irriterande, men jag tyckte snarare att hon var otroligt mänsklig. 

"When the day has come
That I've lost my way around
And the seasons stop and hide beneath the ground
When the sky turns gray
And everything is screaming
I will reach inside
Just to find my heart is beating

Oh, you tell me to hold on
Oh, you tell me to hold on
But innocence is gone
And what was right is wrong"


4. Spinning - Jack's Mannequin

Bok jag valde: The Piper's Son av Melina Marchetta
Åh, fina Tom. Tänkte direkt på honom när jag fick den här låten. Han är så vilsen och ensam och hans liv är helt enkelt ur kontroll, typ. Jag älskade den boken förresten. Måste verkligen skriva en recension snart!

"I'm keeping quiet til there's no more sirens
Lately it's hard to keep the hinges on with all the noise
I'll find my words when there's no one talking
The room is spinning, I have got no choice
Be patient, I am getting to the point.

I can't remember when the earth turned slowly
So I just waited with the lights turned out again
I lost my place but I can't stop this story
I've found my way, but until then
I'm only spinning"


5. Cosmic Love - Florence and the Machine

Bok jag valde: Froi of the Exiles av Melina Marchetta
Ännu en Marchetta bok, haha! Denna gången tänker jag på Froi och Quintana. Hela låten är så underbart episk och hela atmosfären över den passar så bra in på denna fantasy bok. Den är lite sådär tragisk precis som Frois och Quintanas förhållande till varandra. Och hjälp, nu känner jag typ för att gråta. Älskar den här låten och älskar den här boken.

"The stars, the moon, they have all been blown out
You left me in the dark
No dawn, no day, I'm always in this twilight
In the shadow of your heart

I took the stars from my eyes and then I made a map
And knew that somehow I could find my way back
Then I heard your heart beating, you were in the darkness too
So I stayed in the darkness with you"

3 kommentarer:

  1. Sv: Men åååh!!! Nu fick du mig att vilja plocka upp A Storm of Swords direkt!! D: hahaha! Är så taggad! Det enda tråkiga är att jag har blivit spoilad från TV-serien med vad som händer i "The Red Wedding" och lite om Sansa och Tyrions öde. Men jag vet ju inte liksom "hur" detta sker, och även vägen dit lär ju vara sjukt spännande! Och nu ser jag till att hålla mig borta från fler spoilers. Oj, har hört att A Dance with Dragons är sjukt bra!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yo, det gör inget. Jag blev också spoilad på "The Red Wedding" (av min kompis som i sin tur blev spoilad av en annan kompis, och hon hade så många känslor att hon var TVUNGEN att berätta för mig xD) och satt och fruktade det genom hela boken, men fan vad bra boken är ändå. Det finns fortfarande så oerhört många överraskningar i boken så den är helt klart värd att läsa även om man blivit spoilad :D

      Radera
  2. Jag har också blivit taggad av denna men tyckte att den var så sjukt svår att göra :P

    SvaraRadera