söndag 13 oktober 2013

Eleanor and Park - Rainbow Rowell

Titel: Eleanor and Park
Författare: Rainbow Rowell
Sidor: 320
Serie: -
Utgivningsdatum: 26:e februari 2012

Eleanor is the new girl in town, and with her chaotic family life, her mismatched clothes and unruly red hair, she couldn't stick out more if she tried.

Park is the boy at the back of the bus. Black T-shirts, headphones, head in a book - he thinks he's made himself invisible. But not to Eleanor... never to Eleanor.

Slowly, steadily, through late-night conversations and an ever-growing stack of mix tapes, Eleanor and Park fall for each other. They fall in love the way you do the first time, when you're young, and you feel as if you have nothing and everything to lose.


Hmm. Jag tror inte jag har läst en enda negativ recension av den här boken. Jag tittade till och med runt på Goodreads för att hitta någon vars tankar matchade mina, men kunde inte hitta någon. Men nu mina vänner, förbered er på en recension som inte hyllar Eleanor and Park.

Jag gillade inte den här boken. Jag säger inte att den var dålig, men jag gillade den inte. Jag fastnade aldrig för karaktärerna och blev aldrig riktigt involverad i deras historia. Så det hela föll väldigt platt för mig och det tog inte många sidor innan jag blev uttråkad. Men ändå fortsatte jag att läsa, för jag hade väll ändå lite hopp om att den snart skulle förvandlas och bli så fantastisk som så många tycker.

Men nej. Eleanor and Park blev aldrig riktigt en bok för mig. Jag kunde aldrig riktigt se attraktionen mellan Eleanor och Park, och jag tyckte det kändes lite random att de gick från att vara busskompisar till att helt plötsligt vara stört förälskade i varandra. För mig kändes det inte riktigt trovärdigt.

Jag uppskattar att Rowell försökte att skapa ett par som man inte läser om i vanliga ungdomsböcker, men ändå funkade det inte riktigt för mig. De båda huvudkaraktärerna var för alldeles för besatta av varandra. Men kanske är det bara jag som är kall och oromantisk? Dessutom var deras kärlek förbjuden, så som man läser om i så många böcker, så på många plan skiljer sig inte boken ifrån mängden egentligen.

Så nej, boken lyckades inte vinna mig över så som jag trott den skulle göra då jag köpte den. Tyvärr. Jag ville verkligen gilla den, men det gick helt enkelt inte. Men många gillar trots allt boken, så jag vill inte avråda folk från att läsa den. Förhoppningsvis tycker ni bättre om den än jag!

Betyg: 1.5/5

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt och hållet. Hoppades verkligen att den skulle vara bra - hade bara läst positiva recensioner - men nej, det var den inte. Allt var väldigt platt. Väldigt synd, dock.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att den var platt, och din åsikt är helt legit. Det är en falla eller flyga-bok, antingen älskar man den eller så är den ganska meh/dålig. Jag tyckte personligen att den var söt och väldigt deprimerande, och jag kände mer ett tvång från inombords som sade "jag måste älska den här boken; varför älskar jag den inte?"... Jag gav den 4 stjärnor i slutändan,men det är verkligen inte en av mina favoriter för i år - även om /jag/ tyckte om den väldigt mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag har taggat dig! :D Book Shuffle Tag och jag är osäker på om någon har taggat dig redan, men i sådana fall får du två för du är så bra! ;D

    SvaraRadera
  4. Var gärna med och delta i min tävling som du hittar till här: http://www.lexielaser.org/2013/10/tavla-och-vinn-fint-pris-hos-bokii.html

    SvaraRadera