lördag 12 oktober 2013

Forgive Me, Leonard Peacock - Matthew Quick

Titel: Forgive Me, Leonard Peacock
Författare: Matthew Quick
Sidor: 273
Serie: -
Utgivningsdatum: 13:e augusti 2013

Today is Leonard Peacock's birthday. It is also the day he hides a gun in his backpack. Because today is the day he will kill his former best friend, and then himself, with his grandfather's P-38 pistol.

But first he must say good-bye to the four people who matter most to him: his Humphrey Bogart-obsessed next-door neighbor, Walt; his classmate Baback, a violin virtuoso; Lauren, the Christian homeschooler he has a crush on; and Herr Silverman, who teaches the high school's class on the Holocaust. Speaking to each in turn, Leonard slowly reveals his secrets as the hours tick by and the moment of truth approaches.

In this riveting book, acclaimed author Matthew Quick unflinchingly examines the impossible choices that must be made—and the light in us all that never goes out.


I flera veckor har jag nu försökt samla mina tankar om Forgive Me, Leonard Peacock, men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag vill skriva eller hur jag ska formulera mig. Det här är en sådan där bok där det är svårt att få ner vad man verkligen vill ha sagt, men låt mig i alla fall försöka.

Det här kan mycket väl vara en av de tyngsta och sorgligast böckerna jag läst i år. Leonard Peacock - en pojke som man får följa under en dag och som under den dagen planerar att ta både sitt och sin före detta bästa väns liv. Och hur kan man läsa en bok som denna utan att påverkas? På sitt egna vis är den otroligt briljant, samtidigt som den självklart är otroligt sorglig.

Som läsare får man först inte veta något om Leonards motiv till varför han är så målmedveten att göra det han bestämt sig för. Och detta gör att sidorna vänds väldigt fort. Man vill veta vad som fått den här sorgsna och trasiga människan att må så otroligt dåligt som han gör. Man vill veta vad som verkligen hänt, samtidigt som man, eller i alla fall jag, fruktade det lite för jag visste att det skulle vara något hemskt.

Under dagen tar han farväl av fyra olika människor som betytt något för honom. Och det här är en av de viktigaste aspekterna i boken enligt mig; hur små handlingar kan komma att bli så viktiga. Jag tror inte de här fyra personerna verkligen förstod att de faktiskt påverkat Leonards liv och hur viktigt det är att vara något så enkelt som snäll.

Så jag gillade boken. Väldigt mycket. Inte på ett sådant där sätt som fick hjärtat att pumpa av spänning eller karaktärerna att dra in mig i en fantastisk värld. Utan på så sätt att Leonard fick berätta sin historia och jag kunde inte annat än läsa den med gråten i halsen och vilja knuffa boken i allas händer för att den är så viktig. Det här är verkligen en sådan bok man borde läsa på högstadiet och jag tror skulle få väldigt många människor att förstå kraften i små handlingar och förmågan att inte tappa tron på att det kommer bättre dagar. Så Forgive Me, Leonard Peacock är sammanfattningsvis en stark och viktig bok, som jag helt klart tycker fler borde läsa.

Favoritcitat:
“I feel like I’m broken—like I don’t fit together anymore. Like there’s no more room for me in the world or something. Like I’ve overstayed my welcome here on Earth, and everyone’s trying to give me hints about that constantly. Like I should just check out.”

“I'm trying to let him know what I'm about to do.
I'm hoping he can save me, even though I realize he can't.” 


“People should be nice to you, Leonard. You're a human being. You should expect people to be nice.” 

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. vill definitivt läsa den här efter den här recensionen!

    SvaraRadera
  2. Blev väldigt sugen på att läsa den här, trots att jag aldrig har hört något om den innan. Men det låter som en bok som man nog inte ska ha något viktigt för sig under tiden, så jag sparar nog den till något lov i så fall. :)

    SvaraRadera
  3. Blev jättesugen på att läsa den här nu! :D

    SvaraRadera