fredag 25 oktober 2013

The Piper's Son - Melina Marchetta

Titel: The Piper's Son
Författare: Melina Marchetta
Sidor: 336
Serie: -
Utgivningsdatum: 1:a mars 2010

The award-winning author of Finnikin of the Rock and Jellicoe Road pens a raw, compelling novel about a family’s hard-won healing on the other side of trauma.

Award-winning author Melina Marchetta reopens the story of the group of friends from her acclaimed novel Saving Francesca - but five years have passed, and now it’s Thomas Mackee who needs saving. After his favorite uncle was blown to bits on his way to work in a foreign city, Tom watched his family implode. He quit school and turned his back on his music and everyone that mattered, including the girl he can’t forget. Shooting for oblivion, he’s hit rock bottom, forced to live with his single, pregnant aunt, work at the Union pub with his former friends, and reckon with his grieving, alcoholic father. Tom’s in no shape to mend what’s broken. But what if no one else is either? An unflinching look at family, forgiveness, and the fierce inner workings of love and friendship, The Piper’s Son redefines what it means to go home again.


Om ni som läst Saving Francesca tyckte att det var en tung bok så vänta bara tills ni läst The Piper's Son. Förstnämnda bok gjorde mig på många sätt känslomässigt förstörd och jag trodde inte på något sätt att den här boken skulle göra mig till ett ännu större vrak, men jag hade fel.

Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som är så bra med den här boken och vad som fick mig att fälla flera tårar. Men jag kan helt enkelt inte låta bli att dras in i Toms och Georgies historia. Mitt hjärta brister lite för hela familjen Mackee, för hjälp, Marchetta vet verkligen hur man skapar karaktärer man verkligen bryr sig om.

När jag gick in i boken så trodde jag att den endast skulle handla om Tom. Men The Piper's Son handlar istället lika mycket om Georgie, Toms faster, och kapitlena växlar hela tiden dem emellan. Och jag måste bara få prata lite om Toms karaktär. Genom största delar av boken så är han inte en trevlig person. Han säger hela tiden saker för att såra människor och bryr sig i många fall bara om sig själv och sin egna smärta. Och detta är vad som gör hela boken så bra och intressant på ett sätt. Tom mår dåligt, Tom beter sig som en skithög ... och ändå bryr man sig. Genom hela boken så ville jag inget annat än att krama om Thomas Mackee för man förstår på ett sätt varför han agerar som han gör.

I början av boken var jag inte helt säker på vart det hela skulle leda. Vart ville Marchetta komma med Toms och Georgies historia? Vad var det som var så viktigt med familjen Mackee att hon var tvungen att skriva en bok om det? Men efter ett tag tror jag att jag förstod. Och jag är tusen gånger tacksam att hon skrev den här boken.

Jag är väldigt säker på att alla inte kommer att älska The Piper's Son. För att verkligen uppskatta den så måste man kunna gilla böcker som inte är drivna på handling, utan på karaktärer och relationsdraman. Som tur är för mig så är det alltid karaktärerna jag älskar mest med böcker, så för mig har det aldrig varit något problem. Men om du är en sådan som söker en häftig och spännande handling i böcker så är detta nog inget för dig. Men jag älskade hur som helst boken och jag är väldigt säker på att jag kommer att återvända till den många gånger om.

Favoritcitat:
“I’m scared I’m going to spend the rest of my life in a state of yearning, regardless of where I am.”  

“But grieving people are selfish. They won’t let you comfort them and they say you don’t understand and they make you feel useless when all your life you’ve been functional to them.”  

“Once she made him watch Pride and Prejudice and for ages he would re-word Mr Bingley's apology to Jane Bennet, saying, 'I've been an inexplicable fool', for anything from losing his keys to burping out loud. Her reply to anything she wanted to do was Jane Bennet's response to Bingley's marriage proposal, 'A thousand times yes.”  

Betyg: 4.5/5

2 kommentarer:

  1. Jag älskar den här boken och karaktärerna så mycket! Jag har bara läst den en gång, men jag tänker på den ofta och varje gång jag ser den nämnas blir jag alldeles gråtig.

    SvaraRadera
  2. Har bara läst Jellicoe Road av Marchetta (som jag älskade), men jag tänker definitivt läsa den här snart. Vill läsa mer av henne!

    SvaraRadera