tisdag 5 november 2013

A Dance With Dragons - George R.R. Martin

Titel: A Dance With Dragons
Författare: George R.R. Martin
Sidor: 1117
Serie: A Song of Ice and Fire, #5
Utgivningsdatum: 1:a januari 2011

In the aftermath of a colossal battle, the future of the Seven Kingdoms hangs in the balance—beset by newly emerging threats from every direction. In the east, Daenerys Targaryen, the last scion of House Targaryen, rules with her three dragons as queen of a city built on dust and death. But Daenerys has thousands of enemies, and many have set out to find her. As they gather, one young man embarks upon his own quest for the queen, with an entirely different goal in mind.

Meanwhile, to the north lies the mammoth Wall of ice and stone—a structure only as strong as those guarding it. There, Jon Snow, 998th Lord Commander of the Night’s Watch, will face his greatest challenge. For he has powerful foes not only within the Watch but also beyond, in the land of the creatures of ice.


From all corners, bitter conflicts reignite, intimate betrayals are perpetrated, and a grand cast of outlaws and priests, soldiers and skinchangers, nobles and slaves, will face seemingly insurmountable obstacles. Some will fail, others will grow in the strength of darkness. But in a time of rising restlessness, the tides of destiny and politics will lead inevitably to the greatest dance of all.

Jag har så mycket att säga! Men vart ska jag börja? Hmm, okej. Låt mig i alla fall säga att på många sätt var A Dance of Dragons väldigt frustrerande. Det fanns många cliffhangers, många karaktärer jag ville skaka om och många storyboards jag inte var helt nöjd med. Ta Daenerys som exempel. Åh, jag vill att hon ska lämna Meereen nu med det samma. Hon är så tråkig där? Och frustrerande? Jag tror bestämt hon behöver ha en viss Mormont tillbaka.

Sedan fanns det också många karaktärer jag gärna skulle ha sett mer av. Bran! Han hade kanske tre kapitel? Jag verkar vara en av de få som älskar hans kapitel, men problemet är att hans historia rör sig för långsamt framåt. Jag vill veta mer om vad som verkligen händer där bakom The Wall. Jag är sannerligen mycket nyfiken på att se vart hans historia kommer leda. Kanske kommer han kontrollera någon av Daenerys drakar i framtida böcker? Det skulle vara otroligt häftigt.

Så, i den här boken fick vi alltså följa de karaktärer vi inte såg i A Feast for Crows och sedan återse de från den boken efter kanske två tredjedelar av denna eller så. Man fick se vad som hände uppe vid The Wall och på andra sidan The Narrow Sea. Jag måste säga att jag verkligen gillade Jons kapitel. Och Alys Karstark var cool. Davos kapitel tyckte jag också var bra. Det var Tyrion och Daenerys kapitel jag hade mest problem med. Ugh, båda deras handlingar gjorde mig så frustrerad! Jag kan egentligen inte säga så mycket utan att spoila allt helt, men ja, jag blev frustrerad.

Om det är något jag älskar med Martins sätt att skriva så är det att varje kapitel slutar med något slags syfte. Jag tycker verkligen att varje kapitel för boken och handlingen framåt (även om det inte går så som man vill). Men tänk på det så ska ni se att det verkligen har hänt något efter varje kapitel.

Jag känner att jag inte riktigt kan skriva den här recensionen utan att nämna min nya hatkaraktär. RAMSAY "BOLTON". Tillsammans med typ Walder Frey så är han den enda karaktären i serien jag verkligen inte kan sympatisera med på något sätt. Ta karaktärer som Cersei och Theon, som man må ogilla men på många sätt förstår man ändå varför de handlar som de gör. Men Ramsay Bolton? Han är bara rakt igenom vidrig och ond och snälla någon döda honom? (Jag vill att Jon ska rusa från The Wall och bara "FÖRSVINN FRÅN WINTERFELL". Eller helst att Sansa kommer kanske?) På tal om Sansa också så såg vi henne inte i den här boken? Jag saknade verkligen hennes POV.

Det finns så mycket att säga om den här boken, men jag känner också att jag inte kan prata på hur länge som helst (särskilt inte när jag har mycket att ta upp i spoilerdelarna). Jag kan knappt beskriva med ord hur mycket jag ser fram emot The Winds of Winter. Jag känner på mig att den boken kommer bli fenomenal och det är helt klart en av mina mest efterlängtade böcker någonsin. Men är det bara jag som är rädd för att tv-serien ska komma ikapp böckerna? Hur kommer de att göra då? Jag vill liksom inte att tv-serien ska spoila slutet innan sista boken har kommit ut. Detta är helt ärligt något jag tänker mycket på och är skiträdd för, haha.

Favoritcitat:
“Still ... in this world only winter is certain.” 

“A reader lives a thousand lives before he dies, said Jojen. The man who never reads lives only one.” 

Spoilerdelar:
- RICKON. Tror ni att Davos kommer att hitta honom? Vad kommer hände då?? AAHH.
- JON. Jon kan inte vara död. Jag vägrar att tro på det. Han kan ju liksom inte dö utan att få reda på vem hans mamma är??? Haha. Men helt ärligt nu - ELLER HUR ÄR JON INTE DÖD?
- Jag hoppas hoppas hoppas på ett slag om Winterfell i nästa bok. The Boltons kan inte ha Winterfell? 
- Freaking Aegon Targaryen!!! Ni skulle ha sett mig när jag fick reda på att Young Griff var han! Jag undrar vilken roll han kommer att spela? Jag är rätt säker på att han kommer lyckas ta Storm's End, men sen då? Åh, jag vill veta nu!
- Daenerys sista kapitel var grymt! Martin var du tvungen att lämna oss med en sådan cliffhanger?? Jag älskar det faktum att hon lyckats "tämja" Drogon någorlunda. Eller nått, haha.
- Jaime är på väg till Lady Stoneheart. I alla fall antar jag det. Jaime knuffade Bran = Lady Stoneheart inte glad. Jag vill inte att Jaime ska dö :( 
- Varys du är sannerligen sneaky. Jag gillar dig. 
- Jag undrar vad Arya kommer att spela för roll i uppkommande böcker. Hon måste ju ta sig tillbaka till Westeros i alla fall. Jag vill att hon ska hitta Nymeria igen och vara allmänt badass. 

Betyg: 4.5/5

3 kommentarer:

  1. ÄLSKAR DEN HÄR BOKEN SÅ MYCKET!

    Men vänta, har Sansa inte POV i den här boken? Är det i FfC hon har det? Jag blandar typ ihop vissa händelser nu, det är nästan exakt ett år sedan jag läste boken nu! xD

    och OMG SPOILERS mina älskade karaktärer... jag har en konspirationsteori om drakarna och Jons mamma, heheheehehhehheehhheheheheheh (inklusive the new awesome blue haired character)... IT MAKES SENSE

    SvaraRadera
  2. Har bara läst första boken i serien ännu, men den älskade jag. Så jag ser så mycket fram emot att läsa resten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli roligt att höra vad du tycker om dem! A Storm of Swords är personligen min favorit än så länge, men ADWD var också jätte bra!

      Radera