fredag 22 november 2013

Topp 13 scener från Catching Fire!

Innehåller spoilers för Catching Fire!

Kommer ni ihåg hur jag efter att The Hunger Games-filmen kommit ut skrev ett inlägg om mina favoritscener i filmen? Jag tyckte hur som helst att det var ett rätt så roligt upplägg för att berätta vad jag älskade mest med filmen, så tänkte nu göra det samma med Catching Fire! Men låt mig säga att jag älskade filmen! Tyckte den var väldigt mycket bättre än första filmen och just nu befinner jag mig fortfarande i ett helt lyriskt tillstånd. Vilket gör det lite svårt att komma ihåg exakt vilka mina favoritdelar vad då det mesta just nu bara känns som en stor underbar massa. Men jag har kommit på några, även om jag säkert glömt jätte många bra scener.

(Det är ingen rangordning!!)

1. Katniss blick i slutet
Alltså Jennifer Lawrence. De där sista sekunderna av filmen när hon ligger på sjukbordet (?) och tillsist kollade in i kameran. Jag fick rysningar genom hela kroppen och det var ett sådant briljant sätt att avsluta filmen på så jag vet inte ens. Helt perfekt.

2. Johanna skriker på President Snow
Jag kommer inte ihåg exakt vad det var hon ropade, men jag hejade på Johanna som en galning. Pratar alltså om scenen i arenan då hon började ropa förolämpningar mot The Capitol och President Snow. Jag älskade föresten Jena Malone som Johanna. P E R F E K T. Alla scener med henne var perfekta.

3. Jabberjays
SCENEN NÄR KATNISS OCH FINNICK HÖR THE JABBERJAYS. Under den scenen kramade jag min kompis som satt bredvid mig och sa "alltså jag orkar inte" säkert tio gånger. Så kraftfull och hjärtskärande scen. Gråter en skvätt varje gång Annie nämns. Finnick du otroligt fina karaktär som man först trodde varit med hälften av kvinnorna i huvudstaden för att han ville men egentligen är kär i en galen flicka hemifrån. Alltså jag orkar inte.

4. Allt Mags och Finnick
Omöjligt att bara ta en scen med dem. Det krossar mitt hjärta att se hur Finnick hela tiden tar hand om Mags och hur de verkligen älskar varandra. Tårarna höll på att svämma över varje gång jag såg honom bära runt Mags på ryggen och ja, hjälp. Sam Claflin och hon som spelade Mags gjorde ett briljant jobb. SAM CLAFLIN ALLIHOPA. Han var så galet bra och jag är nu smått kär i honom. Jag är nästan redo att säga att hon gjorde den bästa insatsen i filmen.

5. När Mags går in i dimman
Ännu mer hjärtesorg för min del. Finnick som skriker "MAGS" efter henne och jag kunde inte ens gråta för jag satt helt förlamad över hur bra de fångade scenen och gjorde den ännu mer hjärtskärande än i boken. 

6. Katniss tal till Rues familj
Så fint och så bra. Det krossade mitt hjärta att se hennes familj stå där och jag som hade oroat mig lite för att talet skulle låta fånigt på film hade inte behövt oroa mig. Jennifer Lawrence levererade som vanligt. 

7. Intervjuerna + vinnarna håller hand
Älskade när man i intervjuerna verkligen fick se hur bittra och arga och förrådda vinnarna kände sig över att spelen skulle äga rum. Alla gjorde lite uppror. Och sedan Katniss klänning!! Och när vinnarna höll hand! Så mäktigt.

8. Chaff, Finnick och Johanna retar Katniss
Haha, älskade de scenerna när de retade henne för att hon var lite pryd i de första spelen och inte ville se Peeta naken. Finnick med sin sockerbit, Chaff med kyssen och Johanna som klädde av sig i hissen. Johannas scen var dock roligast. Älskade Haymitch, Katniss och Peetas miner! 

9. Effies hejdå
"You two deserved so much better. I'm truly sorry." Åh, Effie. Det är fantastiskt att se hennes karaktärsutveckling och hur hon verkligen älskar och bryr sig om både Katniss och Peeta. Men, hör och häpna, det krossar mitt hjärta. Hela den här dumma boken och filmen krossar mitt dumma hjärta. Damn you, Suzanne Collins.

10. The Reaping
Känslorna från den här scenen. Katniss som fäller en tår, Effie som knappt kan få fram vad hon måste säga, Peeta som direkt tar Haymitch plats och Haymitch som försöker hålla honom tillbaka. Förstår ni hur mycket de där fyra personerna kommit att bry sig om varandra? Det är typ så att jag förstår det först nu. Och det är just de fyra som står uppe på scenen och Effie tvingas skicka iväg två av dem, Haymitch tvingas se dem lämna och Katniss och Peeta måste just tillbaka till spelen. 

11. Vinnarturnén
Jag älskade hela vinnarturnén. Distrikt 11 som visade sin respekt, hur bittra alla i distrikten var, hur de väntade på att Katniss skulle säga vad hon egentligen tyckte. Jag får fortfarande rysningar bara jag tänker på det. Och när Katniss ber Haymitch att hjälpa henne komma igenom turnén och han säger hur det inte kommer sluta efter turnén osv. 

12. Katniss skjuter under träningen
När Katniss övningssköt under träningen och hur man sedan fick se hur alla stod och såg på. Det är en av mina favoritscener från boken och tyckte den var lika bra i filmen.

13. Kaoset
Hela kaoset som utbryter i slutet efter det att tråden klipps av. Finnick som ser livrädd ut när han springer runt och letar efter Katniss och Johanna, Beetee som ligger medvetslös, Finnicks "remember who the enemy is" och självklart när Katniss skjuter kraftfältet. Kan inte säga annat än att det var MÄKTIGT.

Så det var mina favoritscener! Även om det känns som att jag glömt bort jätte många, haha. Hade ni någon favoritscen? Vad tyckte ni om filmen?

11 kommentarer:

  1. Håller med om allt!!!! Åh filmen var så bra jag sitter typ och gråter fortfarande :') Älskade också scenen när Katniss ser målningen som Peeta gjorde av Rue, och Katniss reaktion när hon ser det hemska som händer Cinna innan hon åker upp genom röret. Seriöst jag grät genom typ hela filmen!! <3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja!! Jag kan fortfarande inte komma över hur bra den var!! Och ja, de scenerna älskade jag också! Ush alla feels den här filmen och boken ger mer <3

      Radera
  2. Jag måste också hålla med om det mesta! Filmen är definitivt bättre än första, att jag till och med har sett den 2 gånger på bio redan =P Johanna säger: "What would you say Snow, if we set your backyard on fire?" Det är typ det jag kommer ihåg, men ja gillar den scenen också!
    Det är bara synd att vi måste vänta i exakt 1 år till innan vi får se Mockingjay Part 1 och inte Par2 förrän om 2 år.. Typiskt att det ska vara så långt mellan varje =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ush, det är så jobbigt att vänta :( Men är redo att vänta om det innebär att filmerna blir bra!

      Radera
  3. Älskade alla scener du skrev om. När hon hängde Seneca Crane var hur bra som helst också. Hela filmen var sådär galet bra! Jag är fortfarande lite i chock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den scenen var också jätte bra! Är också i chock fortfarande trots att det gått flera dagar, haha. Måste se om filmen!!

      Radera
  4. Alltså hur fantastisk var denna film!? Du har fått med alla mina favoriter. Jag kände mig så upprorisk när katniss snurrade i sin klänning! In your Facebook Snow! Så kände jag och satt å småflina lite.

    SvaraRadera
  5. Jag vill se denna. Väldigt mycket. Det har liksom bara inte hänt än och jag vet inte om jag kommer att ha tid innan den tas bort från bion ''/ Men någon gång!
    SV: Tack så mycket :D Åh, vad kul att jag har något bra att längta till! Jag såg nämligen klart på s3 idag och tänkte försöka vänta ända till jul och önska mig s4 ;D Vi får se om det går :P

    SvaraRadera
  6. Själv har jag just sett filmen och håller med om exakt allt du skriver här ovan! Så underbart bra och jag kan knappt hålla mig till jag kan köpa den och se den igen igen och igen. Allt med Finnick och Mags var guld, plus allt annat i filmen också. Kan typ inte komma på en enda sak jag inte gillade.

    SvaraRadera
  7. Den var verkligen över mina förväntningar, och jag hade svinhöga förväntningar. Jag typ satt och fangirlade hela filmen. Min favorit scen var också när Johanna klädde av sig i hissen, vilken blick Katniss hade :)

    SvaraRadera
  8. Du lyckades nog räkna upp alla de scener jag höll på att börja gråta av. Bra sammanfattning! ^^

    SvaraRadera