söndag 29 december 2013

11 korta recensioner!

Då jag inte vill ha så många recensioner liggandes efter mig när det nya året börjat så får ni här en mindre explosion med korta recensioner jag har tänkt skriva ett bra tag nu!

Titel: Beauty Queens / Författare: Libba Bray / Sidor: 396

Jag förstår grejen med den här boken. Jag ser vad vissa uppskattade med den, men det var verkligen inte min grej. Det var inte en gång jag skrattade, så jag antar att det inte var min typ av humor. Den var för mig bara väldigt, väldigt, väldigt tråkig. Om det inte varit för att jag läst den under läs-a-lot och ville få så många böcker utlästa så möjligt så hade jag antagligen inte ens läst klart den. Tyvärr.

Betyg: 1/5


Titel: Code Name Verity / Författare: Elizabeth Wein / Sidor: 447

Jag tror jag skulle behöva läsa om den är boken. För jag vill minnas att jag var lite distraherad när jag läste den och tror inte att jag riktigt förstod allting. Kanske en omläsning på svenska? Vi får se. Men som det var nu så tyckte jag boken var rätt så seg. Det var väldigt mycket prat om flygplan, som jag egentligen inte var så intresserad av. Slutet krossade dock mitt hjärta. Usch.

Betyg: 3/5


Titel: I Am Number Four / Författare: Pittacus Lore / Sidor: 440

Den här boken var mycket mer underhållande än jag hade förväntat mig! Jag hade redan sett filmen innan jag läste boken, men det gjorde egentligen inte så jätte mycket. Den må ha varit lite fånig på sina ställen, men ändå bra enligt mig. Av någon anledning har jag dock inte riktigt känt för att plocka upp uppföljaren, men jag får nog se till att göra det nästa år!

Betyg: 3.5/5 


Titel: Kiss of Frost / Författare: Jennifer Estep / Sidor: 337

Kiss of Frost var nästan lika underhållande som sin föregångare, Touch of Frost, och när jag väl börjat läsa så har jag haft svårt att släppa båda böckerna. Men efter kanske halva boken så började jag tyvärr tröttna lite. Jag tyckte det hela blev lite tjatigt och gillar som det är just nu verkligen inte Logan. Tycker han har betett sig idiotiskt alldeles för många gånger mot Gwen och förstår inte hur hon kan förlåta honom. Om jag vill ha något roligt och lättläst kanske jag plockar upp nästa del i serien!

Betyg: 3/5


Titel: Defiance / Författare: C.J. Redwine / Sidor: 403

Början av den här boken tyckte jag inte var så värst bra. Men historien växte för mig mer och mer som jag läste, och i slutändan så var jag faktiskt lite fäst vid karaktärerna. Jag vet inte om den var tillräckligt bra för att jag ska vilja plocka upp uppföljaren, men vi får se! 

Betyg: 3/5


Titel: Systrar Av Guld / Författare: Maureen Johnson / Sidor: ?

Den här boken fick jag för flera år sedan och det var först i år jag bestämde mig för att plocka upp den. Jag hade trots allt hört väldigt många bra ord om Maureen Johnsons böcker, men den här boken funkade tyvärr inte riktigt för mig. Jag skulle inte kalla den dålig, men inte heller särskilt bra. Den var mest lite "meh". 

Betyg: 2/5


Titel: Stardust / Författare: Neil Gaiman / Sidor: 196

Min första bok av den berömda Neil Gaiman! Så vad tyckte jag? Den var bra. Inte jätte bra, men bra. Jag hade också i det här fallet redan sett filmen innan, vilket var lite synd, då jag tror jag skulle uppskattat boken lite mer om jag inte visste vad som skulle hända. Men den var mysig, precis som filmen. Jag ser fram emot att förhoppningsvis kunna läsa något mer av Gaiman under 2014!

Betyg: 3/5


Titel: School Spirits / Författare: Rachel Hawkins / Sidor: 297

Ända sedan jag hörde att Hawkins skulle släppa en bok som handlade om Izzy så har jag velat läsa den! Och precis som författarens tidigare böcker så var School Spirits en rolig, mysig och underhållande bok! Jag hoppas hon bestämmer sig för att släppa en till bok om Izzy och resten av karaktärerna!

Betyg: 4/5


Titel: The Selection / Författare: Kiera Cass / Sidor: 327

The Selection är en bok som det pratats väldigt mycket om i bokvärlden, men själv har jag alltid varit lite tveksam till att läsa den. Antagligen för att det inte låter som något jag skulle tycka om. Men så provade jag att läsa den ändå och tyckte den var helt okej. Men jag måste bara säga det här ... var hon tvungen att döpa huvudkaraktären till AMERICA SINGER? Haha, grattis America, du får äran att krönas till karaktären med det fånigaste namnet i år. Hela Americas karaktär var rätt så fånig när jag tänker på det. Och boken. Jag tror det var författarens sätt att skriva som jag inte klickade med. Här är ett par citat jag skrattade extra mycket åt: "That was it. I slapped him. "You idiot!" I whisper-yelled at him. "I hate him! I loved you! I wanted you; all I ever wanted was you!"" och ""If you don't want me to be in love with you, you're going to have to stop looking so lovely."" Eeeehh.

Betyg: 2.5/5


Titel: Sommarboken / Författare: Tove Jansson / Sidor: ?

Åh, haha, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken. Kanske att jag inte riktigt förstod mig på den? Karaktärerna var väldigt konstiga och jag fick aldrig något grepp om dem. Språket tyckte jag även det var konstigt. Hmm. Vad gjorde den här boken till en klassiker? 

Betyg: 1/5


Titel: Untold / Författare: Sarah Rees Brennan / Sidor: 336

Problemet med mig och både Untold och dess föregångare Unspoken är att jag gillar dem väldigt mycket i början, men sedan framåt slutet börjar jag tröttna mer och mer på karaktärerna och historien. Men de är ändå underhållande böcker. Jag gillar karaktärerna rätt så bra. Men efter ett tag blir det bara lite för mycket för mig, kanske? Hm, jag vet inte. Men jag gillade den trots allt och tror jag kommer läsa sista delen när den kommer ut!

Betyg: 3/5

8 kommentarer:

  1. Det var ganska meh-iga böcker du har lyckats läsa :P Systrar av guld läste jag för måååååååånga år sedan och jag tyckte den var jättedålig xD The Selection tycker jag dock är väldigt underhållande :)
    SV: Jag är så sugen på Finnikin of the Rock att jag håller på att dö! VILL HA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag märkte det när jag skrev de här recensionerna, haha. Men det brukar oftast vara böckerna som är "meh" som jag inte känner för att skriva längre recensioner på. Sådana böcker som jag varken ogillade eller gillade liksom.

      Du MÅSTE läsa Finnikin of the Rock Beate!!! Tror verkligen du skulle gilla den :D

      Radera
  2. Wow, det var en hel del recensioner på en gång! Synd att det inte blev fler böcker som du verkligen tyckte om :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev endel recensioner, haha! Men några av de här läste jag i somras, så jag har dragit ut på det ett tag, haha!

      Radera
  3. Härligt med så många recensioner på en gång! :D Tråkigt bara att det var så många meh-iga böcker. Fast egentligen är det kanske mest sådana böcker som man läser. Det är ju inte superofta som de är helt fantastiska eller helt urusla. Tror dock att jag är ganska så snäll med mina betyg. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det nog! Jag har under det senast året blivit mycket snålare med mina betyg också tror jag. Men för mig betyder tre stjärnor ändå att jag gillade boken, även om jag kanske lät lite gnällig i mina recensioner, haha! ^^

      Radera
  4. Jag förstod mig inte heller på Sommarboken, pallade inte ens läsa ut den. Marchettas fantasytrilogi är jag jättesugen på!

    Beauty Queens verkar inte så bra tycker jag. Men hennes trilogi om Gemma Doyle däremot är superbra, har du läst den?

    Och ska du läsa Gaiman så rekommenderar jag Coraline! Både som vanlig bok och som seriealbum är den en fantastisk berättelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Gemma Doyle, men har första boken hemma. Ser fram emot att läsa den trots att jag inte gillade Beauty Queens!

      Tack för tipset! Ska kolla upp den! :D

      Radera