måndag 30 december 2013

20 bästa böckerna 2013

Jag har valt att göra så att jag bara inkluderar en bok från varje serie. Så om jag läst flera delar ur serien så väljer jag ut min favorit. 

20. Bitterblue - Kristin Cashore
Jag älskar världen Cashore har byggt upp och trots att Bitterblue inte hade det högsta tempot så var det aldrig något som störde mig. Jag gillade verkligen att få följa med Bitterblue i hennes stad och få upptäcka hemligheterna den dolde med henne!


19. The Indigo Spell - Richelle Mead
Är rätt så säker på att tredje delen i Bloodlines-serien är min favorit i serien än så länge! Jag gillar verkligen hur Sydneys och Adrians förhållande utvecklas och ser verkligen fram emot att läsa fjärde boken som jag nu har hemma! Mead vet verkligen hur man skriver underhållande böcker!


18. More Than This - Patrick Ness
En fascinerande bok som höll mig vaken alldeles för länge ett par kvällar bara för att jag var tvungen att bara läsa ett kapitel till och få reda på vad det egentligen var som pågick i boken. Väldigt speciell och väldigt bra!


17. The Raven Boys - Maggie Stiefvater
Även här har vi en bok jag fann väldigt speciell och unik. Magi är ett ämne som det skrivits om tusentals gånger, men jag tyckte ändå att Stiefvater lyckades göra något nytt av det. En bok med en trollbindande känsla över sig och jag ser fram emot att komma längre in i uppföljaren The Dream Thieves som jag redan påbörjat!


16. Clockwork Princess - Cassandra Clare
Sista delen i en väldigt bra serie och jag fällde många tårar under bokens gång. Epilogen lämnade mig dock med en lite bitter eftersmak, men om vi ska förbi se det så gillade jag boken riktigt mycket.


15. Scarlet - Marissa Meyer
Meyer fortsätter att imponera på mig med uppföljaren till hennes debutbok Cinder! Jag tyckte Scarlet var en jätte bra uppföljare och längtar så jag spricker tills tredje delen i serien kommer ut! 


14. The Great Gatsby - Scott F. Fitzgerald
En av de få klassikerna jag läste i år, men en riktigt bra sådan var det. Tror också den kan vara bra för sådana som inte är jätte vana vid att läsa en massa klassiker (som jag), då den är väldigt kort.


13. Out of the Easy - Ruta Sepetys
Sepetys skildrade i den här boken 1950-talet på ett mycket bra sätt och jag kan inte annat än fortsätta älska historiska böcker. Inte nog med att det var en väldigt bra bok, man fick också lära sig saker! Det var hur som helst en riktigt bra bok, som jag tycker alla borde läsa!


12. De Två Tornen - J.R.R. Tolkien
Åh, jag älskar Tolkiens böcker. Jag älskar världen han byggt upp och karaktärerna i det. Så, så bra! Måste verkligen läsa sista delen i trilogin snart!


11. The Knife of Never Letting Go - Patrick Ness
Jag har under året som gått läst både första och andra delen i Chaos Walking, och de var båda mycket bättre än jag trodde de skulle vara! Har hört väldigt mycket blandade åsikter om första boken, så var väldigt tveksam till om jag ens skulle läsa den. Men, hjälp, är jag glad att jag gjorde det! Otroligt bra! 


10. Perfect Scoundrels - Ally Carter
Heist Society-serien är verkligen både underhållande, rolig och på sina ställen hjärtskärande. Jag älskar böcker om tjuvar och jag älskar Ally Carter = serien är perfektion. Hon har sagt att det antagligen kommer komma en till bok i serien, men är inte säker på när. Så jag väntar med spänning! Måste ha mer Kat och Hale!


9. The Piper's Son - Melina Marchetta
Åh, vilken hjärtskärande bok. Det kändes som att jag satt med gråten i halsen under hela boken, men det är väll inget ovanligt när det kommer till Marchettas böcker. Jag kan inte rekommendera den här författaren nog.


8. Saving Francesca - Melina Marchetta
Ännu en bok av Marchetta och alltså ännu en bok som är otroligt bra. Marchetta är nog en av de få författarna som faktiskt fått mig att tycka om contemporary med lite tyngre ämnen i sig. Saving Francesca fick mig helt trollbunden och det var ytterst svårt att sluta läsa förrän jag visste hur det skulle gå för alla karaktärerna. 


7. In the Shadow of Blackbirds - Cat Winters
Atmosfären i den här boken var en av de sakerna som fångade mig allra mest.  Winters lyckades på ett fenomenalt sätt att förmedla känslan och just atmosfären som vilade över USA när spanska sjukan härjade och hela boken kunde inte bli något annat än magiskt bra. 


6. Beautiful Redemption - Kami Garcia & Margaret Stohl
Ni skulle bara ha sett vad många tårar jag fällde till den här boken. Särskilt i slutet. För slutet var så sorgligt och bra och betydelsefullt. Det här är en sådan bok som betyder väldigt mycket för mig och verkligen lärde mig något. 


5. United We Spy - Ally Carter
Sista delen i en av mina favoritserier och självklart var även den här boken väldigt bra. Det hända hela tiden någonting och det blev aldrig en tråkig stund. Jag hade dock önskat att boken varit lite längre, så att vi kunde få lite mer av alla karaktärerna, men den var ändå otroligt bra! Tack Ally Carter för en jätte bra serie!


4. Jokern - Markus Zusak
Den här boken överträffade alla mina förväntningar och var så mycket bättre än jag vågat hoppats på. Jag tänkte nog att Zusak omöjligen skulle kunna skriva något som var lika bra som Boktjuven, men Jokern var banne mig nära! 


3. The House of Hades - Rick Riordan
Detta kan vara årets största bladvändare, FÖR DET GICK INTE ATT SLÄPPA BOKEN. Kanske till och med att det är min favorit i serien än så länge. Aahhh, vill ha The Blood of Olympus nu!! Fast samtidigt vill jag inte läsa vad som antagligen kommer vara mitt sista äventyr med Percy och de andra. Åh. 


2. The Lumatere Chronicles - Melina Marchetta
Det var omöjligt för mig att välja ut en favoritbok ifrån serien, så inkluderar alla här på samma plats. The Lumatere Chronicles är helt klart en av de bästa fantasy-serier jag någonsin har läst. En av de bästa serierna jag läst över huvudtaget förresten. Karaktärerna är några av de bästa jag stött på och vad Marchetta gör så bra som många andra som skriver fantasy misslyckas med är att förklara hur det var för människorna att leva i den världen under den tiden. Och hon skildrar det så otroligt bra. Alla hyllningar till dig Melina Marchetta. Jag förstår inte hur du gör.


1. A Storm of Swords - George R.R. Martin
Sist och störst - A Storm of Swords! I år läste jag alla förutom första boken i Martins episka serie A Song of Ice and Fire. Men A Storm of Swords var helt klart min favorit. Den var helt enkelt briljant och en av de bästa böckerna jag någonsin läst. Alla måste helt ärligt läsa den är serien! Jag kan lova (nästan) att ni inte kommer ångra er!

6 kommentarer:

  1. Detsamma, Lisa! :D Jag tycker väldigt mycket om din blogg med! Och speciellt tack för alla awesome serier du har tipsat om, typ Game of Thrones (är på ASoS nu och ahhhh freakar ut pga så spännande!! hihi) och så alla Marchettaböckerna! Jag längtar efter att läsa vidare med Froi of the Exiles, men jag tror att jag ska läsa om Finnikin först. Gott nytt år :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag har kunnat tipsa dig om böcker! Tycker alltid det är lika kul när folk läser ASoIaF så att jag kan se dem bli helt mindblown och förstörda, hehe.

      Radera
  2. Är grymt nyfiken på More Than This, The Knife of Never Letting Go och In the Shadow of Blackbirds. Ska verkligen försöka hinna med dem i år! :) Läste första boken i Gallagher Girls-serien för något år sedan, men gillade tyvärr inte den alls, men de kanske blir bättre? Du har pratat så mycket gott om den så det känns som att jag måste ha missat något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hinner läsa dem! De är SÅ bra! Och angående Gallagher Girls så blir de bättre för varje bok tycker jag! Så jag tycker helt klart du ska prova att läsa vidare! :)

      Radera
  3. Jag är såå avis på alla som verkligen läser på engelska. Jag har bra betyg i engelska MEN hatar att läsa på engelska. Blir helt galet i skallen. Många fina böcker verkar det som.
    God fortsättning.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen älskar jag att läsa på engelska! Tycker språket flyter mycket bättre. Men om man inte gillar att läsa på engelska så tycker jag inte man ska tvinga sig själv att göra det. Läsning ska ju trots allt vara roligt :) Gott nytt år! (Lite i efterskott, haha).

      Radera