måndag 23 december 2013

5 böcker att läsa och 5 filmer att se under julen

5 böcker att läsa:
Eragon - Christopher Paolini
Det är något med mig och att läsa high fantasy under julen. Jag tycker bara det är så mysigt att kura ner mig under en filt med en kopp varmchoklad bredvid och dyka in i en helt annan värld. Och om den världen innehåller drakar, alver, magi och dvärgar så är ju det bara ett plus. Det var ett tag sedan jag läste om Eragon nu, men varje gång jag har läst den så har jag älskat den fruktansvärt mycket. 

Harry Potter and the Philosopher's Stone - J.K. Rowling
Harry Potter är ett av de där uppenbara valen när man ska välja ut julböcker. Särskilt första och andra boken brukar jag älska att läsa runt jul. Jag tycker de har en sådan mysig stämning över sig och känns oerhört "juliga" av någon anledning. Kanske för att karaktärerna firar jul i varje bok och för att det alltid är några av mina favoritscener. Särskilt i första boken då Harry vaknar på morgonen och får riktiga presenter för första gången. Åh, alla känslor.

The Hobbit - J.R.R. Tolkien
Har ni inte läst om Bilbo Baggins äventyr i The Hobbit så föreslår jag att ni gör det snarast. Det är ett av mina favorit äventyr någonsin och jag älskar att följa med Bilbo och de andra dvärgarna på deras uppdrag mot draken Smaug. Jag kommer säkert krypa ner framför brasan även i år och bara läsa ett par kapitel ur boken, bara för att den är så bra och tar mig helt till en annan värld i några minuter. Läs!
 
The Night Circus - Erin Morgenstern
Vill ni ha en magisk bok att läsa i jul så är The Night Circus ett mycket bra val. För om det är något boken är så är det just magisk. Cirkusen Morgenstern har skapat är lika trollbindande som den är fantastisk, och jag känner att det verkligen är dags för mig att läsa om den här snart.

The Pillars of the Earth - Ken Follett
Här har ni en sådan där tjock bok på över 1000 sidor och som kan vara väldigt bra att läsa såhär under julledigheten (för er som har det). Jag tror många känner att de inte har tid med riktiga tegelstenar när man går i skolan eller jobbar, så därför kan det vara bra att passa på nu under ledigheten! The Pillars of the Earth är en bok jag läste innan jag började bokblogga, så därför tror jag inte att jag har pratat så mycket om den här. Men låt mig säga att den helt klart var värd alla de timmar jag lade ner på den. Sjukt bra bok! (Kan också tipsa om tv-serien som också är väldigt bra!)


5 filmer att se:
Christmas Vacation (Ett päron till farsa firar jul)
Det var visserligen ett tag sedan jag såg den här filmen nu (vilket det snart ska bli ändring på då jag planerar att se den ikväll), men senast jag såg den vill jag minnas att jag kved av skratt. Det här är en typisk film som hela min familj kan krypa ner framför och skratta lika mycket åt. Vi har samma humor i alla fall, haha.

Narnia: The Lion, The Witch and the Wardrobe
Om inte första Narnia-filmen ger en julkänslor så vet jag inte vad. Första gången Lucy går in i Narnia är en av mina favoritscener och lyckas alltid med att ge mig den där speciella julkänslan (även om jag ser filmen mitt i sommaren). 

Sagan om Ringen: Härskarringen
Vad är en jul utan Sagan om Ringen? Ingen bra jul. I flera år har det varit tradition att jag ser hela triologin när den går på TV och jag tröttnar aldrig. Hur kan man tröttna på de här filmerna liksom? Jag har aldrig förstått mig på de som säger att de tycker filmerna är sega ... JAG VILL ATT FILMERNA SKA VARA LÄNGRE.

Ensam Hemma
En klassiker från när jag var liten och jag tröttnar aldrig på den. Varje jul sätter jag mig ner och ser på filmen och skrattar lika mycket varje gång!

Love Actually
Sist men inte minst - Love Actually! Jag såg faktiskt på den här filmen igår (för typ tionde gången) och ush för alla känslor jag får. I ena stunden är jag överlycklig för att i nästa vara förkrossad. Haha. Och det är verkligen inte ofta jag kan säga detta om romantiska komedier!

6 kommentarer:

  1. Håller helt med om Eragon och Harry Potter, riktiga julböcker båda två! Blev väldigt sugen på att läsa Eragon, det var länge sedan jag gjorde det nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev också jätte sugen på att läsa Eragon nu när jag skrev om den, haha!

      Radera
  2. Åh Pillars of the Earth är så bra. Tv-serien också för den delen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med någon annan som läst boken! :D Både boken och tv-serien är jätte bra!

      Radera
  3. Bara du inte tänker se Eragonfilmen.. kan vara bland det sämsta jag sett. Fick stänga av då det var så plågsamt! Böckerna däremot =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, nej, Eragon-filmen vill jag helst glömma ... så dålig! Jag är oerhört tacksam över att de inte bestämde sig för att göra även Den Äldste som film ;)

      Radera