torsdag 26 december 2013

More Than This - Patrick Ness

Titel: More Than This
Författare: Patrick Ness
Sidor: 480
Serie: -
Utgivningsdatum: 1:a september 2013

From two-time Carnegie Medal winner Patrick Ness comes an enthralling and provocative new novel chronicling the life — or perhaps afterlife — of a teen trapped in a crumbling, abandoned world.

A boy named Seth drowns, desperate and alone in his final moments, losing his life as the pounding sea claims him. But then he wakes. He is naked, thirsty, starving. But alive. How is that possible? He remembers dying, his bones breaking, his skull dashed upon the rocks. So how is he here? And where is this place? It looks like the suburban English town where he lived as a child, before an unthinkable tragedy happened and his family moved to America. But the neighborhood around his old house is overgrown, covered in dust, and completely abandoned. What’s going on? And why is it that whenever he closes his eyes, he falls prey to vivid, agonizing memories that seem more real than the world around him? Seth begins a search for answers, hoping that he might not be alone, that this might not be the hell he fears it to be, that there might be more than just this. . . .


More Than This kan mycket väl vara en av de mest originella böckerna jag har läst. Jag kan nästan lova er att ni aldrig har läst något som ens liknar den här boken tidigare, och kommer antagligen aldrig göra det heller. Hur Ness har hittat på allt i den här boken vet jag faktiskt inte. Hela tiden slängs något i ens ansikte som man inte förväntade sig. Eller vänta ... stryk det där. Det var svårt att förvänta sig något när man aldrig hade någon aning om vad som ens stod på.

Jag tycker man borde gå in i den här boken och veta så lite som möjligt. För halva nöjet var att man verkligen inte hade någon aning om vad som skulle hända. För de som inte vet det så handlar boken om Seth som dör en våldsam död och sedan vaknar upp igen på ett nytt ställe. Och mer än så vill jag egentligen inte avslöja. Jag vill inte ta ifrån er nöjet att sitta som en frågetecken hela tiden och inte ha någon aning om vad som kommer att hända. Ha.

Jag tyckte att boken var aningen seg de första hundra sidorna eller så, men någonstans efter det så var jag fast. Jag kunde inte sluta vända sidor för jag var tvungen att veta vad som skulle hända och var Seth egentligen var. Karaktärerna Ness har skapat var även de väldigt bra. Genom tillbakablickar får vi se vad som hände med Seth när han fortfarande levde, så det blev som att man fick följa två historier. Ofta kan en massa tillbakablickar störa mig, men i den här boken tyckte jag att det funkade bra. Man var liksom intresserad av båda historierna.

More Than This för med sig flera buskap, och alla av dem är väldigt bra. Om man tar till sig det och ser det så är det en väldigt djup bok i slutändan. Fick jag alla de svar jag ville ha? Nej. Ville jag veta mer? Ja. Men så är ju även livet. Man får inte alltid alla de svar man vill ha. Och enda sättet att få reda på dem är att fortsätta framåt. Så tycker jag att du borde läsa More Than This? JA! Jag gissar på att slutet inte kommer att bli omtyckt av alla, men ge den en chans ändå. Jag tyckte hur som helst om den väldigt mycket!

Favoritcitat:
"Haven't you ever felt like there has to be more? Like there's more out there somewhere, just beyond your grasp, if you could only get to it ..."

Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Har aldrig hört talas om den här förut, men nu blev jag verkligen nyfiken! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker verkligen du ska läsa den!! :D

      Radera