söndag 15 december 2013

Out of the Easy - Ruta Sepetys

Titel: Out of the Easy
Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 346
Serie: -
Utgivningsdatum: 1:a januari 2013

It’s 1950, and as the French Quarter of New Orleans simmers with secrets, seventeen-year-old Josie Moraine is silently stirring a pot of her own. Known among locals as the daughter of a brothel prostitute, Josie wants more out of life than the Big Easy has to offer. 

She devises a plan get out, but a mysterious death in the Quarter leaves Josie tangled in an investigation that will challenge her allegiance to her mother, her conscience, and Willie Woodley, the brusque madam on Conti Street. Josie is caught between the dream of an elite college and a clandestine underworld. New Orleans lures her in her quest for truth, dangling temptation at every turn, and escalating to the ultimate test.

With characters as captivating as those in her internationally bestselling novel Between Shades of Gray, Ruta Sepetys skillfully creates a rich story of secrets, lies, and the haunting reminder that decisions can shape our destiny.


Det är snart två år sedan jag läste Sepetys debutbok Between Shades of Gray, och jag vill minnas att jag gillade den väldigt mycket. Men jag måste nog säga att Out of the Easy är ännu bättre. För vad den här boken lyckades så bra med var att verkligen få mig att bry mig om karaktärerna. Varenda en av dem var minnesvärda och inte några jag kommer att glömma i första taget.

Out of the Easy handlar mycket, precis som Between Shades of Gray, om hopp. Josies mamma jobbar som prostituerad, något som förföljer Josie vart hon är tycks gå och hon drömmer om att undslippa New Orleans och komma in på ett fint college där ingen vet vem hon är. Så genom boken får man lära känna Josie, hennes liv och personerna som finns i det. Så boken är alltså väldigt karaktärsdriven, och om man inte gillar sådana böcker så bör man hålla sig borta från denna.

När jag väl slog upp boken så var det oftast väldigt svårt att släppa den. Kapitlen är relativt korta och jag skulle hela tiden bara läsa ett till. Jag blev väldigt engagerad i Josies liv och hur det skulle gå för henne. För om det var något jag ville så var det att det skulle gå så bra som möjligt för Josie. Mitt hjärta blödde lite för henne varje gång något inte gick som planerat och hur hopplöst hennes liv ibland tycktes. Men samtidigt som hon har det tufft så är hon även av de starkaste karaktärerna jag har haft nöjet att läsa om på senaste tiden. Plus så jobbar hon i en bokaffär och älskar böcker. Jag älskar hur hon och Patrick ofta pratade om böcker, så att jag fick lite nya tips, haha.

Boken utspelar sig på 1950-talet och om ni följt min blogg flitigt ett tag så vet ni nog att jag älskar historiska böcker. Jag älskar att få uppleva en vis tid i historien genom att läsa en bok. Hur människorna hade det, hur de klädde sig och vad det fanns för normer under den tiden. Jag vet inte varför, men det är något som fascinerar mig otroligt mycket. Och det är särskilt roligt att läsa sådana här böcker när de innehåller en stark kvinnlig huvudkaraktär och att få se hur de behandlar saker samhället kunde slänga på dem.

Så jag jag väldigt lugnt säga att Out of the Easy är en bok jag rekommenderar varmt. Sepetys lyckades med att skapa fantastiska karaktärer, en engagerande handling och spegla hur det kunde vara för vissa att leva i New Orleans under 1950-talet. Jag älskar boken och är väldigt säker på att jag kommer återkomma till den flera gånger i framtiden för att få uppleva historien igen.

Favoritcitat:
“Let me tell you something 'bout these rich Uptown folk," said Cokie. "They got everything that money can buy, their bank accounts are fat, but they ain't happy. They ain't ever gone be happy. You know why? They soul broke. And money can't fix that, no sir.” 

“Sometimes we set off down a road thinkin' we're goin' one place and we end up another. But that's okay. The important thing is to start.” 

“I leapt eagerly into books. The characters’ lives were so much more interesting than the lonely heartbeat of my own.” 

Betyg: 4.5/5

1 kommentar:

  1. Ånej, råkade radera din kommentar på "The Ocean at the End of the Lane" :( I alla fall så är jag glad att jag lyckades få boken att låta bra, och JA du MÅSTE läsa den :D

    SvaraRadera