onsdag 15 januari 2014

Please Ignore Vera Dietz - A.S. King

Titel: Please Ignore Vera Dietz
Författare: A.S. King
Sidor: 326
Serie: -
Utgivningsdatum: 1:a januari 2010

Vera’s spent her whole life secretly in love with her best friend, Charlie Kahn. And over the years she’s kept a lot of his secrets. Even after he betrayed her. Even after he ruined everything.

So when Charlie dies in dark circumstances, Vera knows a lot more than anyone—the kids at school, his family, even the police. But will she emerge to clear his name? Does she even want to?

Edgy and gripping, Please Ignore Vera Dietz is an unforgettable novel: smart, funny, dramatic, and always surprising.


A.S. King är en författare jag har hört väldigt mycket gott om på senaste tiden, så självklart blev jag nyfiken på att själv försöka mig på en av hennes böcker. Tyvärr måste jag dock meddela att jag inte känner mig lika imponerad av henne som många andra verkar göra.

Jag vet inte riktigt vart det gick fel, men Please Ignore Vera Dietz och jag gick aldrig ihop så bra som jag önskat. Jag tyckte inte att det var en dålig bok; det var nog helt enkelt så att det inte var en bok för mig. Men när jag tänker efter så finns det inte jätte många lite mörkare contemporary böcker som jag verkligen har uppskattat. Inte ens The Fault in Our Stars eller Eleanor and Park, vilket kanske säger lite då alla verkar älska dem. Men jag brukar alltid tänka att en bra bok är en bra bok, så jag brukar alltid vara öppen för att läsa olika genrer även om genren ifråga inte är min favorit.

Ett av de största problemen jag hade med boken var antagligen att jag aldrig fastnade för karaktärerna. Inte Charlie och inte Vera. Men tillbaka blickarna med Charlie var nog ändå de jag tyckte bäst om. För om jag ska vara ärlig så var Veras "nutida" liv rätt så tråkigt att läsa om.

I recensioner jag läst av boken så har jag hört att om man tycker om Melina Marchetta så kommer man även att tycka om A.S. Kings böcker. Och jag kan se varför många känner så, men personligen blev jag tyvärr inte lika trollbunden av Kings språk, karaktärer och historia som jag hade velat bli. Hon fick mig inte att leva mig in i och känna historien så som jag hade önskat att jag kunnat göra, för då tror jag att detta hade kunnat bli riktigt bra. Men som det var just nu så föll det lite platt för mig. Men kanske att jag provar mig på någon mer av författarens böcker i framtiden! Förhoppningsvis kommer jag kunna uppskatta någon av dem lite mer.

Favoritcitat:
“I'm sorry, but I don't get it. If we're supposed to ignore everything that's wrong with our lives, then I can't see how we'll ever make things right.”  

Betyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar