lördag 11 januari 2014

Quintana of Charyn - Melina Marchetta

Titel: Quintana of Charyn
Författare: Melina Marchetta
Sidor: 516
Serie: The Lumatere Chronicles, #3
Utgivningsdatum: 26:e september 2012

There's a babe in my belly that whispers the valley, Froi. I follow the whispers and come to the road . . .

Separated from the girl he loves and has sworn to protect, Froi must travel through Charyn to search for Quintana, the mother of Charyn's unborn king, and protect her against those who will do anything to gain power. But what happens when loyalty to family and country conflict? When the forces marshalled in Charyn's war gather and threaten to involve the whole of the land, including Lumatere, only Froi can set things right, with the help of those he loves.


Quintana of Charyn var allt jag kunde önska för i den avslutande delen till en av mina favoritserier. Den var gripande, fantastisk, trollbindande, magnifik och otroligt, otroligt hjärtskärande. Låt mig säga direkt att jag älskade den.

Tredje delen av Marchettas fantasyserie tog helt enkelt andan ur mig. Hon knöt ihop alla trådar hon spritt ut under Froi och lämnade mig inte missnöjd på något sätt. Jag älskade boken från första ända till sista sidan och det fanns inte ett ögonblick då jag kände mig uttråkad på något sätt.

En av de sakerna som jag tror gjorde Quintana så bra var det faktum att man nu redan kände alla karaktärerna. Man introducerades inte för någon ny huvudkaraktär utan fick istället lära känna dem från de tidigare två böckerna ännu bättre. Man var redan bekant med alla karaktärerna och det var bara för historien att fortsätta flyta på. Och vilken historia det har varit. Jag är helt mållös. Efter att jag läste ut boken sent en kväll så var jag tvungen att bara lägga mig ner i min säng, boken mot hjärtat och bara stirra i taket och andas ett tag. Andas och gråta. För jag var helt förstörd och mållös, men framför allt tacksam.

Karaktärerna var lika fantastiska som vanligt. Jag älskar dem alla trots deras brister, för det är just bristerna som gör att jag älskar dem så mycket. Om det låter logisk. Om jag ska välja ut en favoritkaraktär måste det nog bli Evanjalin dock (markera för Finnikin spoiler: egentligen Isaboe då, men jag vill inte spoila någon, haha). Hon kan vara en av de starkaste kvinnliga huvudkaraktärerna jag någonsin haft nöjet att läsa om, och jag bara älskar hennes mod och styrka så mycket.

Som med alla andra böcker jag läst av Marchetta så tog boken ett fast grepp kring mitt hjärta och vägrade att släppa taget. Som med alla böcker jag läst av henne som kommer den här inte att lämna mig i första taget. Karaktärerna kommer att stanna med mig under en väldigt, väldigt lång tid. Kanske är ni trötta på att höra mig lovorda Marchetta vid det här laget? Haha. Men så länge hon skriver sådana här fantastiska böcker så kommer jag tyvärr inte att sluta.

Jag hoppas verkligen att Marchetta någon gång bestämmer sig för att återvända till Skuldenore, för det känns som att landet döljer ännu fler historier än vad som berättats i The Lumatere Chronicles. Jag skulle älska om vi fick utforska de andra länderna i världen mer utförligt, så som vi fått med Lumatere och Charyn. Men för de närmsta åren framöver så vet jag i alla fall att jag med säkerhet kommer att återvända till de här böckerna flera gånger om. För så bra är de.

Favoritcitat:
“What if she's all I give you in this life of ours, my love?" she asked quietly.
"Then I'll shout at the goddess in fury," he said fiercely. "I'll beg to know why I've been given so much when other men have so little.”

“Do you want to know something about tyrants? When faced with death, they weep and they beg just like the rest of us.”  

Betyg: 5/5

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja! Det skulle vara jätte roligt att se vad du tycker om serien!

      Radera