söndag 26 januari 2014

The Final Empire - Brandon Sanderson

Titel: The Final Empire
Författare: Brandon Sanderson
Sidor: 647
Serie: Mistborn #1
Utgivningsdatum: 17:e juli 2006

Once, a hero arose to save the world. A young man with a mysterious heritage courageously challenged the darkness that strangled the land.

He failed.

For a thousand years since, the world has been a wasteland of ash and mist ruled by the immortal emperor known as the Lord Ruler. Every revolt has failed miserably.

Yet somehow, hope survives. Hope that dares to dream of ending the empire and even the Lord Ruler himself. A new kind of uprising is being planned, one built around the ultimate caper, one that depends on the cunning of a brilliant criminal mastermind and the determination of an unlikely heroine, a street urchin who must learn to master Allomancy, the power of a Mistborn.


Jag har länge letat efter en riktigt bra fantasy-serie jag kan engagera mig i, och när jag hörde talas om The Final Empire så lät det sannerligen som en möjlig kandidat. Så jag önskade mig den i julklapp och slukade den inte långt efter det. För. Den. Var. Så. Bra!

Det tog kanske tvåhundrasidor innan jag verkligen kom in i boken, men efter det så var jag helt uppslukad. Det var inte så att de första tvåhundra sidorna var dåliga, men de var mycket till för att man skulle lära känna världen, karaktärerna och uppdraget de hade tagit på sig. För vad boken går ut på är att Kelsier, en av våra huvudkaraktärer, samlat ihop ett gäng som består till större delen av tjuvar för att störta The Lord Ruler. The Lord Ruler har lett landet i över tusen år och de flesta människor är slavar i hans rike, utan att kunna se något hopp om en bättre framtid. Så vad boken handlar om är att Kelsier, Vin och ett flertal andra karaktärer ska störta landets onda härskare.

På många sätt är boken lite som Ocean's Eleven eller Heist Society i fantasy form. Och om ni inte tycker det låter underbart bra så vet jag inte vad. I mitt fall tyckte jag i alla fall inte bara att det lät helt otroligt, det var helt otroligt också! Det var så fascinerande att läsa om gängets plan och hur de sedan under bokens gång sakta men säkert utförde den, steg för steg.

Alla karaktärer som Sanderson byggde upp var väldigt bra. Vin, en flicka på sexton år, är nog den vars POV vi får läsa mest från och jag älskade att se hennes karaktärsutveckling. Jag älskar när man verkligen kan se hur karaktärerna är en annan person ifrån början av boken till slutet, för det var verkligen fallet med Vin. Kelsier var även han en väldigt bra karaktär. Frustrerande på sina ställen, men fortfarande otroligt fascinerande och väldigt bra. En karaktär jag inte kommer glömma på ett bra tag.

Så vill du ha en fantasy bok som engagerar dig till tusen, så att du knappt kan tänka på något annat tills du läst ut boken? Läs då denna. Jag har redan beställt de två andra delarna i triologin och väntar  med spänning på att de ska anlända så att jag kan sluka dem lika snabbt som jag slukade The Final Empire. För första boken i serien var både smart, rolig, sorglig och otroligt briljant. Jag kan inte rekommendera den nog!

Favoritcitat:
“Men rarely see their own actions as unjustified.”  

“Belief?"
"Yes," Sazed said. "Tell me, Mistress. What is it that you believe?"
Vin frowned. "What kind of question is that?"
"The most important kind, I think.”  

“You should try not to talk so much, friend. You'll sound far less stupid that way."

Betyg: 4.5/5

4 kommentarer:

  1. Låter verkligen som en bok som jag skulle tycka om! Kommer definitivt att ta med den här i nästa bokbeställning. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också du skulle tycka om den! Den var verkligen jätte bra!!

      Radera
  2. Jag har tittat på de här böckerna många gånger på biblioteket. Jag får nog ta och läsa dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle vara jätte roligt att se vad du tycker om dem! Boken var verkligen gaaalet bra :D

      Radera