onsdag 26 februari 2014

All Our Yesterdays - Cristin Terrill

Titel: All Our Yesterdays
Författare: Cristin Terrill
Sidor: 362
Serie: All Our Yesterdays #1
Utgivningsdatum: 1:a augusti 2013

Em is locked in a bare, cold cell with no comforts. Finn is in the cell next door. The Doctor is keeping them there until they tell him what he wants to know. Trouble is, what he wants to know hasn't happened yet. 

Em and Finn have a shared past, but no future unless they can find a way out. The present is torture - being kept apart, overhearing each other's anguish as the Doctor relentlessly seeks answers. There's no way back from here, to what they used to be, the world they used to know. Then Em finds a note in her cell which changes everything. It's from her future self and contains some simple but very clear instructions. Em must travel back in time to avert a tragedy that's about to unfold. Worse, she has to pursue and kill the boy she loves to change the future.


All Our Yesterdays är en sådan bok jag velat läsa ända sedan jag hörde talas om den. Ändå har den av någon anledning stått oläst i min bokhylla i flera månades nu, tills jag för några dagar sedan bestämde mig för att plocka upp den. Och jag blev helt fast direkt! Det var faktiskt rätt så länge sedan jag läste en bok där jag helt enkelt inte kunde sluta läsa, annat än när jag var tvungen. Lite som när jag läste The Hunger Games för första gången. För om det är något boken verkligen lyckades med så var det att fånga mig från första sidan.

Boken handlar alltså om tidsresor, för er som inte visste det. Hur skulle framtiden egentligen se ut om tidsresor var möjligt? Vad skulle det ha för konsekvenser? I All Our Yesterdays får vi ett alternativt svar. Och det är både så skrämmande och fascinerande att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Tidsresor har alltid varit något som får mig att bli lite snurrig i huvudet, men Terrill lyckas med att förklara det väldigt bra. Också förklaringen till hur tidsresor var möjligt tycker jag var bra, så pluspoäng för det!

Boken var otroligt välskriven och jag tyckte Terrills språk var oerhört bra. Det var flera meningar där jag var tvungen att stanna upp bara för att läsa dem flera gånger om och verkligen ta in dem. Hela boken kändes också väldigt välbetänkt. Terrill visste exakt hur hon skulle lägga upp boken för att alla bitar i slutändan skulle falla på plats, och under läsandets gång var jag hela tiden hungrig på att få fler och fler svar, vilket gjorde att jag slukade boken väldigt snabbt. Och jag är nästan lite ledsen över att jag läste ut den så snabbt, för jag ville aldrig lämna Finn eller Em.

En annan sak som gjorde boken bra: karaktärerna. Jag älskade Finn, Em och Marina. Särskilt Finn. För Finn var så otroligt fin och bra och varför kan inte jag få ha en egen Finn som existerar på riktigt? Han är helt ärligt en av mina favoritkaraktärer just nu. Och Em! Det var så fascinerande att se skillnaderna mellan Em och Marina, och det krossade också mitt hjärta till en viss del.

Slutet var otroligt bittersweet. Men det var ett bra slut, det var det. Lite förvirrande kanske, för jag är inte helt hundra på hur det blev som det blev. Vad jag undrar är vad Terrill tänkt att skriva om i andra delen i serien? Boken var perfekt som en ensamstående bok och jag kan verkligen inte se hur hon kan skriva en fortsättning på den. Jag tror inte jag vill ha en fortsättning om jag ska vara ärlig, och det är inte särskilt ofta jag tänker så. Men boken är helt enkelt perfekt som den är och jag vill inte att slutet i boken ska trasslas till av en uppföljare. Men jag kan ju också ha fel och det kan bli jätte bra. Jag får helt enkelt vänta och se.

Favoritcitat:
“It's a silence I know. The kind that's actually a sound so loud your brain doesn't know how to interpret it at first.”

“I tell her she's beautiful and perfect and she's going to be okay. I tell her she doesn't need to change herself to fit in with shallow girls or to matter to someone. I tell her everything I wish I had ever known. I tell her I love her, and I realize as I say it that I love me, too.” 

Betyg: 5/5

9 kommentarer:

  1. Den här verkar superbra! Och tidsresor som jag är så himla sugen på just nu! Vill läsa. Bra recension :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen JÄTTE bra! En av de bästa böckerna jag läst på jätte länge. Tror du skulle tycka om den! Tack :D

      Radera
  2. Åh, blev ännu mer sugen på att läsa den efter din recension. Låter hur bra som helst! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill verkligen att du ska läsa den, så att jag kan se vad du tycker om den!! :D Vill att så många som möjligt ska läsa den, för den var SÅ OTROLIGT BRA.

      Radera
  3. Vad roligt att läsa att boken var så bra. Har den liggande oläst, men nu blir jag sugen på att läsa den. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer tycka om den! :)

      Radera
  4. Den verkar väldigt bra. Den vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera