fredag 28 mars 2014

Läsning är roligt!

Kanske tycker ni att titeln på mitt inlägg är lite random. För självklart är läsning roligt! Annars skulle jag ju inte driva en bokblogg och läsa en massa böcker varje månad? Men ändå vill jag prata lite om just läsglädje. Inte babbla på om hur mycket jag älskar att läsa och hur bra böcker är (även om de är jätte bra och läsning är bland det bästa som finns). Vad jag vill prata lite om är hur det känns som att allt fler och fler bokbloggare världen över blir stressade. Stressade av läsning. Att de måste läsa ett visst antal böcker för att klara sina läsutmaningar, att de måste blogga varje dag, att de måste läsa alla olästa böcker i sin bokhylla. Listan kan göras lång. Så då kommer vi till budskapet med mitt inlägg: läsning är roligt! Och man ska aldrig göra det till ett måste. Känner ni inte för att läsa? Gör det inte. Känner ni inte för att blogga? Gör det inte. Det är mitt motto i alla fall. Gör det att jag läser mindre böcker? Antagligen. Gör det något? Nej. För om det är något jag nästan alltid tänkt så är det att jag ska bara blogga och läsa när jag känner för det. När man börjar känna sig stressad av att läsa och blogga så är det ett tecken på att något är fel. För om jag ska kolla på mig själv så började jag blogga för att jag ville dela med mig av mina tankar om böcker och bokrelaterade saker och den dagen jag inte känner för att göra det längre så kommer jag att sluta med det. Och den dagen jag inte känner för att läsa i min bok så gör jag inte det heller. Läs aldrig för att ni känner er tvingade (om det inte är en skolbok ... känn er då tvingade!) eller för att ni är stressade över att ni måste läsa ett visst antal böcker varje månad. För om ni gör det så tror jag att er läsglädje kommer att försvinna rätt så snabbt.

Vart jag vill komma med det här inlägget antar jag är att jag vill att alla ska komma ihåg att läsning är en hobby. Enklare än så är det inte. Sätt upp mål för er läsning om ni känner för det, strunta i det om ni bara blir stressade av det. Alla har vi olika sätt och alla sätt är okej så länge vi mår bra av dem!

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt och hållet! Jag tycker det är hemskt att så många blir så stressade i bokbloggarvärlden på grund av att de tror att de måste blogga ett visst antal gånger i veckan och läsa ett visst antal böcker i månaden. Jag vaer också väldigt stressad över det ett tag, men sedan bestämde jag mig för att släppa det helt och hållet och nu tänker jag inte på det alls. Nu läser jag abra om jag vill och det spelar ingen roll hur många böcker jag läser.

    Det som jag däremot fortfarande har lite svårt för är att inte bli stressad över min växande hög med olästa böcker, men det är mest för att jag har betalt för böckerna och då faktiskt vill läsa dem. :)

    Mitt största problem för tillfället är att jag aldrig hittar någon bok som jag verkligen ÄLSKAR. Det var sjukt länge sedan jag läste en riktigt riktigt bra bok och det tycker jag är jättetråkigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen hemskt att så otroligt många blir stressade av något som är deras hobby. Vad tråkigt att du inte hittat någon bok du verkligen älskar. Det fina med läsning är ju mycket att man ibland verkligen hittar de där guldklimparna. Men fortsätt leta och fortsätt läsa! Är säker på att många bra böcker som du verkligen kommer älska väntar på dig :)

      Radera
  2. Vilket fint inlägg och jag håller verkligen med! Kämpar ständigt med att påminna mig själv att det man gör bör vara roligt, inte bara läsning utan allt. Jag dansar för att det är kul. Jag studerar det jag vill studera för att det intresserar mig etc. etc. men som sagt, får ständigt påminna sig för allt blir bara krav tillslut.

    Rensade nyligen bokhyllan och tog bort böcker jag inte vill läsa och håller på med projekt "du läser för att det är kul och inte för att bli av med alla olästa böcker snarast möjligt". Tack för ditt inlägg, inspiration :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att du håller med och att jag kunde inspirera dig :)

      Radera
  3. Jättebra inlägg! Kan verkligen hålla med dig om att fler och fler verkar bli stressade, till och med jag, så det var skönt att bara få en påminnelse om att man ska läsa och blogga för nöjes skull. Jag ska försöka tänka på det sättet igen när jag väl känner mig stressad över läsningen nu, så tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera