torsdag 17 april 2014

Cress - Marissa Meyer

Titel: Cress
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #3
Sidor: 550
Utgivingsdatum: 4:e februari 2014

In this third book in the Lunar Chronicles, Cinder and Captain Thorne are fugitives on the run, now with Scarlet and Wolf in tow. Together, they’re plotting to overthrow Queen Levana and her army. 

Their best hope lies with Cress, a girl imprisoned on a satellite since childhood who's only ever had her netscreens as company. All that screen time has made Cress an excellent hacker. Unfortunately, she’s just received orders from Levana to track down Cinder and her handsome accomplice. 

When a daring rescue of Cress goes awry, the group is separated. Cress finally has her freedom, but it comes at a high price. Meanwhile, Queen Levana will let nothing prevent her marriage to Emperor Kai. Cress, Scarlet, and Cinder may not have signed up to save the world, but they may be the only hope the world has.


Redan innan jag började läsa Cress så var jag rätt så säker på att jag skulle tycka om den. Jag har gillat båda de föregående delarna i serien Cinder och Scarlet, och Cress var som tur var inget undantag! Det var otroligt roligt att få dyka in i världen Meyer skapat igen och återse alla karaktärer som jag faktiskt saknat mer än jag insett. Meyer har ett sätt att skriva på som gör att det aldrig blir ointressant och man vill alltid veta vad som kommer hända härnäst, vilket är något inte jätte många författare lyckas med.

När det kommer till karaktärer så är Cinder nog fortfarande min favorit. Hon är verkligen en väldigt bra karaktär i mina ögon som man hejar på, känner sympati för och som är otroligt stark. Om man ska se till Cress, den nya karaktären som introducerades i boken, så hade jag lite mer svårt för henne. Det var väll inte så att jag ogillade henne, jag hade bara väldigt svårt att relatera till henne. Men hon var fortfarande inte en dålig karaktär!

Slutet var verkligen nagelbitande spännande, precis så som man vill att ett slut ska vara. Det enda jobbiga var att vi följde så många olika karaktärer och när det blev riktigt spännande hos en karaktärer, så byttes det till ett annat POV, och sådant är alltid lite irriterande. Då har jag alltid svårt att koncentrera mig på den nya karaktärer och vill istället hela tiden tillbaka till den karaktären där det var så spännande.

Trots att boken är 550 sidor lång så var det få ställen det blev tråkigt. Det enda jag egentligen tyckte blev lite utdraget var när Cress och Throne var i öknen för vad som kändes som en evighet. Och kanske blev detta extra utdraget och ointressant för mig då Cress inte var min favoritkaraktär att följa.

Allt som allt var detta en jätte bra bok och jag kan knappt vänta på Winter för att få se hur det hela slutar. Men jag har också en känsla av att det kommer vara väldigt jobbigt för mig att läsa sista delen i serien då jag har blivit så fäst i många av karaktärerna. Så om jag känner mig själv kommer jag vara ett gråtande vrak vid slutet av sista boken, haha. Men hur som helst så rekommenderar jag de här böckerna varmt! De är riktigt, riktigt bra!

Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Jag som inte ens läst tvåan än, här har jag något att ta tag i! Verkar ju som om att det finns något att se fram emot i trean :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både tvåan och trean är jätte bra, så du har verkligen något att se fram emot :D

      Radera