torsdag 24 april 2014

Israel

Jag är hemma från Israel! Jag är ingen mästerfotograf, men tänkte ändå visa lite bilder jag tagit!

Stranden cirka tio minuter ifrån där vi bodde.

Marknad i Jaffa i Tel Aviv.

Klagomuren.

Uppe vid en utsiktsplats över Jerusalem!

Döda havet!!


Vad jag har lärt mig i Israel: Folk älskar hundar men alla katter är typ hemlösa (whaaat??), deras flagga hänger ÖVERALLT (vilket jag antar är förståeligt om man tänker på stridigheterna som varit där), folk tutar varje gång de kör om någon och hela tiden annars också, bara judar kan bli riktiga medborgare i landet, det är ruskigt dyrt (exempel: ett paket vanlig salami kostade 70 kronor), det finns mycket graffiti, det går militärer överallt och landet har en av världens mest välutbildade militärer, och massa mer som jag inte kommer på just nu! Men jag har alltså lärt mig väldigt mycket. Det var också sjukt fascinerande att vara där under påsk och se så många olika folkgrupper fira på olika sätt. Jag älskar verkligen att se olika kulturer och hur det kan vara så annorlunda i ett land som ändå är rätt så nära oss. Trots att vi alla är så lika, så är vi ändå så olika. Människor är fascinerande varelser.

11 kommentarer:

  1. Jättefina bilder! Låter som en väldigt häftig resa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D Det var verkligen en jätte roligt resa!

      Radera
  2. De här bilderna var väl typ hur snygga som helst?! Assnygga! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Vad glad jag blir :D

      Radera
  3. Åh men bilderna är ju hur fina som helst! När jag såg dem började jag tänka på nåt man kan hitta typ på we♥it ;D verkar ha varit en väldigt givabde resa, aldrig tänkt på att åka dit men nu blev jag inspirerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir!! Tack så jätte mycket! Det var verkligen ett jätte fint och spännande land, så tycker helt klart det är värt ett besök! :)

      Radera
  4. Åh, jättefina bilder!

    SvaraRadera