måndag 21 april 2014

The Winner's Curse - Marie Rutkoski

Titel: The Winner's Curse
Författare: Marie Rutoski
Serie: The Winner's Curse Trilogy #1
Sidor: 355
Utgivningsdatum: 4:e mars 2014

Winning what you want may cost you everything you love.

As a general’s daughter in a vast empire that revels in war and enslaves those it conquers, seventeen-year-old Kestrel has two choices: she can join the military or get married. But Kestrel has other intentions. One day, she is startled to find a kindred spirit in a young slave up for auction. 

Arin’s eyes seem to defy everything and everyone. Following her instinct, Kestrel buys him—with unexpected consequences. It’s not long before she has to hide her growing love for Arin. But he, too, has a secret, and Kestrel quickly learns that the price she paid for a fellow human is much higher than she ever could have imagined. 

Set in a richly imagined new world, The Winner’s Curse by Marie Rutkoski is a story of deadly games where everything is at stake, and the gamble is whether you will keep your head or lose your heart.


The Winner's Curse är en bok jag har haft ögonen för i över ett år. Det var då ett par recensioner från väldigt tidiga förhandsläsare började rulla in som verkligen hyllade boken. Så någonstans redan där bestämde jag mig för att det var en bok jag verkligen ville läsa när den kom ut. Sedan släpptes det überfina omslaget och ännu fler recensioner som hyllade boken trillade in. Så självklart blev jag ännu mer spänd på att läsa boken och beställde hem den när den släpptes utan att tveka.

Så var boken lika bra som så många har sagt? Inte riktigt, enligt mig. Men något som ändå fångade mig från första sidan var Rutkoskis språk. Författarinnans språk var otroligt vackert och det är tydligt att boken är skriven av någon som verkligen kan skriva. Vad boken istället tyvärr saknade var spänning.

Boken må ha haft något som ändå fick mig att hela tiden vilja fortsätta läsa, men den saknade helt klart spänning. Första delen handlade väldigt mycket om Kestrel och hur hon åkte runt på olika fester, spelade musik och hur det var att leva som en generals dotter i ett land hennes folk intagit och gjort alla som tidigare bott där till slavar. Och sedan tänker hon självklart väldigt mycket på Arin, slaven hon köpte på slavmarknaden i början av boken. Så vad jag hade önskat var mindre dialog och mer aktion, lite mindre av kärlekshistorien och lite mer utforskning av världen Rutkoski byggt upp.

Jag vill dock inte få det att verka som att jag inte gillade relationen Kestrel och Arin hade, för det gjorde jag faktiskt. Som karaktärer fann jag dem båda väldigt fascinerande och det var otroligt intressant att följa deras relation och hur den utvecklades. Mycket av ämnet boken kretsar kring är just slaveri, hur man kan äga andra människor och vad det gör mot dem. Och samtidigt som det var hemskt att läsa om så var det också otroligt intressant. Författaren lyckades verkligen väldigt bra med att spegla Kestrels och Arins olika känslor och hur det de kände stred emot vad de egentligen "borde" känna. Om det låter logiskt?

Slutet av boken blev lite spännande, men ändå inte så man vände sidorna frenetiskt och höll andan för att man var tvungen att veta vad som skulle hända härnäst. Det var tyvärr helt enkelt inte en sådan bok som var spännande. Men ändå lyckades boken med att vara intressant. Vilket antagligen är anledningen till att jag trots allt är väldigt intresserad av att fortsätta med serien när nästa del kommer ut. Jag vill fortsätta följa Kestrel och Arin, för boken lyckades med att verkligen få mig att bry mig om dem.

Favoritcitat:
“Arin wondered if she would lift her eyes, but wasn’t worried he would be seen in the garden’s shadows.
He knew the law of such things: people in brightly lit places cannot see into the dark.” 


Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar