torsdag 3 juli 2014

Looking for Alibrandi - Melina Marchetta

Titel: Looking for Alibrandi
Författare: Melina Marchetta
Serie: -
Sidor: 313
Utgivningsdatum: 5:e oktober 1992

For as long as Josephine Alibrandi can remember, it's just been her, her mom, and her grandmother. Now it's her final year at a wealthy Catholic high school. The nuns couldn't be any stricter—but that doesn't seem to stop all kinds of men from coming into her life.

Caught between the old-world values of her Italian grandmother, the no-nonsense wisdom of her mom, and the boys who continue to mystify her, Josephine is on the ride of her life. This will be the year she falls in love, the year she discovers the secrets of her family's past—and the year she sets herself free.

Told with unmatched depth and humor, this novel—which swept the pool of Australian literary awards and became a major motion picture—is one to laugh through and cry with, to cherish and remember.


Jag har nu läst alla ungdomsböcker Melina Marchetta har släppt (hon har även skrivit en barnbok för de som är intresserade). Det känns lite sorgligt, men samtidigt bra. Men lite jobbigt då jag inte längre har någon oläst Marchetta bok som väntar på att bli läst i bokhyllan.

Jag hade hört redan innan jag påbörjade boken att det här skulle vara författarens svagaste verk, och jag måste nog hålla med. Boken är inte dålig för det, men den saknar den där speciella magiska känslan hennes senare böcker har över sig. Så det märks verkligen att hon har utvecklats som författare sedan Alibrandi publicerades.

Boken följer Josephine Alibrandi, som lever med sin mamma och har en pappa hon aldrig träffat. Tills hon självklart gör det i början av boken vill säga! Så boken fokuserar väldigt mycket på både Josephines förhållande till sin mamma och det som växer fram med pappan. Den lägger också väldigt mycket fokus på hur det är för Josephine att växa upp i Australien när hennes rötter kommer ifrån Italien. Hur behandlas man annorlunda för att det syns på en och för att man har släkt som inte kommer från landet man bor i? Detta är något jag inte läst om jätte mycket, så hela den aspekten tyckte jag var väldigt intressant.

Som vanligt målar Marchetta upp intressanta karaktärer. Om jag ska vara ärlig så brydde jag mig inte jätte mycket om kärleksintresset i boken, utan det jag tyckte var mest intressant var att läsa om Josephine och hennes förhållande till sina föräldrar. Nu när jag tänker efter så är det kanske vad jag har uppskattat mest i de flesta av författarens böcker. Men jag tycker alltid hon skildrar familjerelationer så otroligt bra. Och kanske att jag uppskattar det extra mycket då jag tycker att det är något som inte på långa vägar får lika mycket plats som det borde i ungdomsböcker. För visst läser man ofta hela ungdomsböcker där föräldrarna kanske bara nämns två gånger och bara som bakgrundskaraktärer? Och det är för mig så ologisk. Föräldrar är antagligen det viktigaste under ens uppväxt.

Jag kan säga att är ni redan ett fan av Melina Marchetta så tycker jag helt klart att ni ska läsa boken! Har ni inte provat på något av henne innan så tycker jag att Saving Francesca är ett bra ställe att börja! Jellicoe Road och Finnikin of the Rock går också bra att börja med, men jag tror att de kan vara lite svårare att förstå sig på till att börja med.

Favoritcitat:
“He took a deep breath and closed his eyes. "Okay, would you like pizza?"
"I don't think you deserve my company but I feel sorry for you so I'll say yes."
"God help me," he said, half under his breath.” 


“Living is the challenge. Not dying. Dying is so easy. Sometimes it only takes ten seconds to die. But living? That can take you eighty years and you do something in that time.” 


Betyg: 3.5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar