torsdag 24 juli 2014

Paris: Shakespeare and Company och Victor Hugo!



Jag är hemma från Paris! Hade ett par intensiva och väldigt bra dagar. Åt crepes på väg mot metron, åkte upp i Eiffeltornet och Triumfbågen, besökte mysiga fik och bagerier, handlade böcker på Shakespeare and Company, stod på Point Zero, åt macarons i Luxembourgparken, stod utanför platsen Victor Hugo bodde i när han skrev största delarna av Les Mis, och gick och gick och gick så fötterna höll på att avlida. Så jag hann ändå med endel!

Valde att visa er lite bilder på det "bokiga" jag gjorde i staden. Alltså Shakespeare and Company och Victor Hugos hus! Och måste bara säga att Shakespeare and Company typ var den bästa bokhandeln jag varit inne i. Det. Var. Kaos. Och så underbart! När jag tog en bok ramlade två andra ner, man fick klättra på stegar för att nå vissa böcker och på övervåningen fanns ett litet bibliotek med böcker som inte var till salu så man fick sitta och läsa i bokhandeln. Ville plocka på mig tiotals böcker men nöjde mig tillslut med två. Först plockade jag åt mig den otroligt fina utgåvan av The Return of the King. Så nu äger jag äntligen boken! Sedan bestämde jag mig även för Howl's Moving Castle. Har varken läst boken eller sett filmen, men efter alla lovord jag hört om båda ska det bli jätte roligt att äntligen kunna sätta mig ner och se vad jag tycker!

Sedan besökte jag alltså också Victor Hugos hus, vilket jag tyckte var jätte häftigt. Och självklart var jag tvungen att ta en typsik turistbild utanför, haha. Typiskt nog så var vi där i måndags och just måndagar var det stängt så vi kunde aldrig gå in och titta, så fick nöja oss med att se utsidan. Men jag tyckte det var jätte coolt ändå!

För att avsluta det här inlägget tänkte jag dela med mig av den här texten som fanns inte alls långt ifrån Victor Hugo. Vet inte exakt vad det är med den, men tycker den är så så så bra.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack (eller vad man nu säger, haha) <3

      Radera
  2. Gud vad mysigt! Vill sååå gärna besöka Shakespeare and Company (och Paris i allmänt, givetvis)

    SvaraRadera
  3. Ja, det var verkligen jätte mysigt! Hoppas du kommer dit snart :D

    SvaraRadera