tisdag 29 juli 2014

The Name of the Wind - Patrick Rothfuss

Titel: The Name of the Wind
Författare: Patrick Rothfuss
Serie: The Kingkiller Chronicle #1
Sidor: 662
Utgivningsdatum: 27:e mars 2007

Told in Kvothe's own voice, this is the tale of the magically gifted young man who grows to be the most notorious wizard his world has ever seen. The intimate narrative of his childhood in a troupe of traveling players, his years spent as a near-feral orphan in a crime-ridden city, his daringly brazen yet successful bid to enter a legendary school of magic, and his life as a fugitive after the murder of a king form a gripping coming-of-age story unrivaled in recent literature. A high-action story written with a poet's hand, The Name of the Wind is a masterpiece that will transport readers into the body and mind of a wizard.

Jag hade egentligen planerat att skriva en recension på en annan bok idag, men åh, jag kan verkligen inte hålla mig. Jag bara måste få prata om The Name of the Wind, för hela boken är så rik på allt och nu vet jag inte riktigt vart jag ska börja.

Språket. Språket är fantastiskt. Så där så att man måste läsa om flera meningar var och varannan sida bara för att de är så poetiska och vackra, och det får mig att undra hur någon kan skapa så perfekta meningar och hantera ord så bra som Patrick Rothfuss gör. Han lyckas med att få Kvothe och historien Kvothe berättar att kännas så levande. The Name of the Wind är helt enkelt en otrolig berättelse och Patrick Rothfuss är en otroligt bra berättare. Många författare kan skriva bra böcker. Många kan skapa bra karaktärer och bygga upp bra världar. Men få kan verkligen få till den där känslan av att vad man läser är en riktigt bra och skickligt berättad historia. När jag läste boken kändes det verkligen som att jag var i världen och lyssnade på Kvothe berätta sin historia för mig.

Så låt oss prata om Kvothe. Vi får möta honom när han är en äldre man (jag tror aldrig åldern nämndes?) och han har slagit sig till ro som värd på en värdshus, där ingen vet vem han egentligen är. Kvothe är känd i hela världen för massa stordåd han ska ha gjort, och historier om honom går från person till person så tillslut har alla olika versioner av vad som egentligen har hänt. Till värdshuset kommer sedan en man som på något sätt listat ut att det är var Kvothe befinner sig,  och när han kommer dit ber han Kvothe att berätta sin historia för honom, och det är precis vad Kvothe gör. Man får då möta honom som en ung pojke och jag kan inte annat än undra hur den Kvothe vi får berättad för oss i boken har blivit den man som nu driver värdshuset. Vad har hänt med honom för att han ska ha blivit som han är nu? Ush, jag har en känsla av att svaret kommer slita sönder mitt hjärta.

Hur som helst så älskar jag Kvothe. Jag älskar hur vi får höra den riktiga historien om hans liv. Hur alla historier som cirkulerar om honom är långt ifrån sanningen. Hur sanning oftast inte alls är lika heroisk och mäktig som rykten ofta gör den till. Världen är även den otroligt bra och jag kan knappt vänta på att få fortsätta utforska den i The Wise Man's Fear.

Jag gissar på att det var Rothfuss fantastiska berättarteknik som hela tiden hade mig fastklistrad vid sidorna. För när jag tänker efter så var det inte så att det alltid hände jätte mycket i boken, men för mig gjorde det liksom inget. Jag var fullt nöjd med att läsa om hur Kvothe spelade på sin lyra, gick på lektioner på universitet, umgicks med sina vänner och letade efter Denna. På många sätt kändes The Name of the Wind som ett bra upplägg inför de kommande två böckerna (även om boken var en fantastiskt historia helt själv), och jag är så spänd på att få höra resten av Kvothes historia. Jag har en känsla av att den kommer vara otroligt episk. Och även otroligt sorgligt. Men det är väll tyvärr oundvikligt, är jag rädd för.

Spoilerdelar:
- Både i prologen och epilogen nämndes det att Kvothe väntade på att dö. Är det så att han bara väntar ut sin sista tid i livet? Eller kommer han bokstavligen att dö snart av någon anledning? Både alternativen krossar mitt hjärta lite :(
- Haha, jag tyckte det var så roligt när Kvothe slängde sig av taket, för att Elodin bad honom att göra det. 
- Jag undrar om det har hänt något med Denna? När The Chronicler först nämnde en kvinna, lät Kvothe så varsam och sorgsen (om jag inte uppfattade det helt fel), när han pratade om henne. 

Favoritcitat:
“Words are pale shadows of forgotten names. As names have power, words have power. Words can light fires in the minds of men. Words can wring tears from the hardest hearts.” 

“It's like everyone tells a story about themselves inside their own head. Always. All the time. That story makes you what you are. We build ourselves out of that story.” 

“Congratulations. That was the stupidest thing I've ever seen. Ever.” 



Betyg: 5/5

14 kommentarer:

  1. Vad roligt att se att fler älskar denna bok :) längtar såå efter tredje delen i serien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också jätte mycket fram emot den tredje boken! Även om jag inte läst den andra än, haha!

      Radera
  2. Älskar också den här boken! Du måste läsa fortsättningen också! Tycker att den är minst lika bra. Längtar supermycket efter sista boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste jag! Äger den inte, så får väll köpa hem den snart!

      Radera
  3. Åh, är jättesugen på att läsa den och blev bara mer när jag såg den här recensionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du måste läsa den :D

      Radera
  4. Jag har i dagarna precis läst ut Vindens namn del 1 & 2 och En vis mans fruktan del 1 & 2 och jag vill VERKLIGEN ha tredje boken nu. Som inte ens har kommit ut på engelska än enligt vissa. Buhu, jag vill ju veta vad som kommer att hända med Kvothe...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ha fel men tror inte tredje boken ens har något utgivningsdatum än :(

      Radera
  5. Den här har jag oläst hemma, men efter din recension så känner jag att jag måste läsa den ganska så snarast. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Hoppas du kommer tycka om den!!

      Radera
  6. Wow, citaten var ju helt underbara! Måste läsa denna serie... Efter att jag är klar med GoT och The Mistborn Trilogy... Du hade väl läst The Final Empire? Vilken tycker du var bäst av den och The Name of the Wind? :)

    SvaraRadera
  7. Har den här boken i bokhyllan och efter den här recensionen känner jag att jag nog får ta och läsa den snart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det!! Skulle vara jätte roligt att se vad du tycker om den!

      Radera