tisdag 26 augusti 2014

Dangerous Girls - Abigail Haas

Titel: Dangerous Girls
Författare: Abigail Haas
Sidor: 400
Serie: -
Utgivningsår: 2013

It's Spring Break of senior year. Anna, her boyfriend Tate, her best friend Elise, and a few other close friends are off to a debaucherous trip to Aruba that promises to be the time of their lives. But when Elise is found brutally murdered, Anna finds herself trapped in a country not her own, fighting against vile and contemptuous accusations. 

As Anna sets out to find her friend's killer; she discovers hard truths about her friendships, the slippery nature of truth, and the ache of young love.

As she awaits the judge's decree, it becomes clear that everyone around her thinks she is not just guilty, but dangerous. When the truth comes out, it is more shocking than one could ever imagine


Det gör mig ledsen att inte fler människor har läst den här boken. För den var verkligen fantastisk. Dangerous Girls var spännande på ett sådant så att det nästan var fysiskt omöjligt att lägga den ifrån sig och jag kunde inte sluta tänka på den innan den sista sidan var utläst. Och för alla som har läst boken så kan ni nog förstå att det var rätt så omöjligt att sluta tänka på den även när den var utläst. För SLUTET. Holy crap. (Men mer om det i spoilerdelarna.)

Jag är rädd för att många kommer att läsa bokens beskrivning och tro att det är ytterligare en halvdålig bok om några tonåringar som försöker lista ut en mordgåta, men jag kan lova er att det är det verkligen inte. Dangerous Girls har en fantastiskt smart handling, som fängslade mig så mycket att jag slukade de 400 sidorna inom loppet av ett dygn, och vartenda kapitel i boken var så otroligt snyggt upplagt. Författaren visste verkligen vad hon gjorde när hon planerade och skrev sin bok. Och om det är något jag verkligen älskar så är den en bok med en smart handling!

Genom hela boken så sympatiserar man med Anna och vill inget hellre än att allt ska lösa sig för henne. Samtidigt så försökte jag pussla ihop alla pusselbitar för att lista ut vem mördaren var, men jag ska vara ärlig - jag har alltid varit usel på sådant. Jag har till och med nästan börjat ge upp när jag läser böcker eller ser filmer med mordgåtor, för jag kan aldrig lista ut det. Haha.

Dangerous Girls känns som lite av en gömd och oupptäckt bok och jag kan knappt vänta på att fler människor ska upptäcka den. Läs, läs, läs!

Spoilerdelar:
- ANNA VAR MÖRDAREN ANNA VAR MÖRDAREN ANNA VAR MÖRDAREN. Jag tänkte tanken ett par gånger, men jag trodde nog aldrig att det skulle vara sant. När jag först avslutat boken så var jag så chockad att jag aldrig mer ville kolla på den igen, haha. Men nu har jag vant mig vid tanken och tycker det är rätt så briljant. Men jag kände mig så lurad. Genom hela boken hade jag hållit tummarna för Anna och för att hon inte skulle bli dömd och jag hatade verkligen alla som inte trodde på henne. Haha, jag känner mig så dum just nu. 
- Jag gissar på att Anna faktiskt aldrig lurade oss som läsare. De hon lurade var karaktärerna i boken, men hon ljög aldrig för oss. Skulle dock behöva läsa om boken för att vara säker.
- Jag gissar på att Elise var kär i Anna? Kanske? Åh, jag måste verkligen läsa om boken för att se allt man missade när man inte visste att Anna var mördaren.

Betyg: 5/5

2 kommentarer:

  1. Alltså, jag älskade den här boken. Och slutet gjorde mig helt jäkla mind blown. Jag gillade dock den här lite mer än Dangerous Boys, men den var också så bra, och jag tycker att du ska försöka läsa den med snart. :) Och angående den sista spoilerpunkten så tror jag också att hon var det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja slutet var VERKLIGEN mind blowing!! Och ja, jag måste verkligen läsa Dangerous Boys snart!! :D

      Radera