lördag 30 augusti 2014

Fangirl - Rainbow Rowell

Titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Serie: -
Sidor: 461
Utgivningsår: 2013

Cath and Wren are identical twins, and until recently they did absolutely everything together. Now they're off to university and Wren's decided she doesn't want to be one half of a pair any more - she wants to dance, meet boys, go to parties and let loose. It's not so easy for Cath. She's horribly shy and has always buried herself in the fan fiction she writes, where she always knows exactly what to say and can write a romance far more intense than anything she's experienced in real life. Without Wren Cath is completely on her own and totally outside her comfort zone. She's got a surly room-mate with a charming, always-around boyfriend, a fiction-writing professor who thinks fan fiction is the end of the civilized world, a handsome classmate who only wants to talk about words ...And she can't stop worrying about her dad, who's loving and fragile and has never really been alone. Now Cath has to decide whether she's ready to open her heart to new people and new experiences, and she's realizing that there's more to learn about love than she ever thought possible 

Detta är min andra Rainbow Rowell bok och jag måste tyvärr säga att jag fortfarande inte är helt såld. Och jag vet inte riktigt vad det är jag missar? Jag tyckte inte att Fangirl var en dålig bok, men det var inte så där fantastisk som jag hade hört och hoppats på att den skulle vara.

Jag tyckte att boken var som bäst i början. Rowell var otroligt bra på att beskriva hur det är att vara introvert och man kunde känna igen sig själv i många sidor hos Cath. Dialogerna var roliga, jag gillade utdragen från Simon Snow och Rowell målade upp en intressant familjerelation. Men jag tyckte boken var för lång. I slutändan var jag väldigt trött på Cath, Levi och Wren, och jag var faktiskt rätt så lättad när jag hade läst sista sidan. Jag gillade boken rätt så mycket först, men sedan tyckte jag tyvärr att det hela blev lite tjatigt.

Ska jag vara ärlig? Mina favoritdelar var utdragen från Simon Snow, och hur Cath var besatt med serien. Jag vill också läsa Simon Snow och fangirla tillsammans med Cath!! Måste också säga att jag bara läst fanfiction en gång i mitt liv (The Hunger Games ur Peetas POV för några år sedan, haha), men jag skulle mer än gärna läsa Carry On!

Anledningen till att jag gillade första halvan av boken mer kan bero på att jag till skillnad från alla andra inte var så jätte förtjust i Levi och han och Caths förhållande. Det var inte så att jag ogillade honom, men det var inte heller så att jag älskade honom. Han var mest bara där och kändes för mig inte som en jätte utvecklad karaktär. Om jag ska vara ärlig så känns det som att den enda jag verkligen känner är Cath, vilket är synd.

Jag antar att det är något med Rainbow Rowell och mig som inte riktigt klickar. Jag tycker inte någon av hennes böcker har varit dåliga, men de blir lite långsamma. Fangirl gillade jag dock mycket mer än Eleanor and Park, men det är ändå inte så att jag älskar hennes böcker som de flesta verkar göra. Men om det är något jag verkligen gillade med den här boken så var det att det kändes som att den speglade verkligheten väldigt bra. Den kändes väldigt äkta på något sätt, vilket jag alltid uppskattar! Rowell visade verkligen hur det är att vara introvert, vilket är något jag kan säga att rätt så många andra författare misslyckas lite med.

Betyg: 3/5

4 kommentarer:

  1. Jag läste Eleanor and Park och var inte heller så impad! Men jag vill ändå läsa Fangirl :) Det är säkert som du säger, att Fangirl är en bra bok, men man förväntar sig det liiiilla extra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du kommer tycka om den mer än jag gjorde! :)

      Radera
  2. Äntligen någon som tycker som jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skönt att veta att man inte är ensam, när alla tycks älska en bok man själv inte gillade så mycket, haha :D

      Radera