tisdag 5 augusti 2014

Monsters of Men - Patrick Ness

Titel: Monsters of Men
Författare: Patrick Ness
Sidor: 603
Serie: Chaos Walking #3
Utgivningsår: 2010

As a world-ending war surges to life around them, Todd and Viola face monstrous decisions. The indigenous Spackle, thinking and acting as one, have mobilized to avenge their murdered people. Ruthless human leaders prepare to defend their factions at all costs, even as a convoy of new settlers approaches. And as the ceaseless Noise lays all thoughts bare, the projected will of the few threatens to overwhelm the desperate desire of the many. The consequences of each action, each word, are unspeakably vast: To follow a tyrant or a terrorist? To save the life of the one you love most or thousands of strangers? To believe in redemption or assume it is lost? Becoming adults amid the turmoil, Todd and Viola question all they have known, racing through horror and outrage toward a shocking finale.

Jag vet inte hur lång eller bra den här recensionen kommer bli, då det var ett tag sedan jag läste ut boken, men jag känner ändå väldigt starkt att jag måste skriva ner lite av mina tankar om den. 

“You're never more alive than in battle."
"Never more dead after," I say.” 


Monsters of Men handlar om krig. Jag har själv aldrig ens varit i närheten av något krig, men jag är rätt så säker på att Patrick Ness lyckades otroligt bra med att skildra känslorna som kan uppstå hos människor som hamnar i den situationen. Man måste göra svåra val och man kan förvandlas till någon man inte känner igen, och det är som boken säger: 

"War makes monsters of men." 

Jag älskar sättet Patrick Ness får en att bli osäker på vem som är hjälte och vem som är skurk i boken. Det är otroligt svårt att tyda, och man vet verkligen inte vem man kan lita på. Är Madame Coyle en frihetskämpe eller är hon en terrorist? Är The Mayor god eller ond? Vill han Todd väl eller inte? Det är så ruskigt bra skrivet, på ett sådant sätt som får mig som oftast brukar vara rätt så bra på att genomskåda saker, att bli osäker. 

“Cuz that's it -
That's the nasty, nasty secret of war -
When yer winning -
When yer winning, it's effing thrilling -” 


Monsters of Men är så mycket mer än bara en barnbok. Den visar den bittra sanningen om krig. Hur krig fortsätter, trots att man vill ha fred. Hur kärlek på något sätt är det enda som kan läka en och få en att fortsätta trots allt det hemska man har sett. Boken är rå och hemsk och sann. Den döljer inte någon av de olika aspekterna som finns i krig. Döljer inte hur hjälten på något sätt ändå får en kick av när de faktiskt vinner, hur det då plötsligt känns bra trots att det ligger hundra lik vid hans fötter. 

"It will always haunt me.
I will never be able to forget it.
It was then I started crying hysterically until my throat started aching."


Självklart måste jag även nämna Todd och Viola lite snabbt, för de har verkligen utvecklats så otroligt mycket under seriens gång. De har växt upp och det är alltid lika häftigt när man som läsare verkligen får vara med dem på deras resa och se det hända. Och slutet! Jag älskade det! Självklart ville jag ha mer, men jag var ändå nöjd. Det var väldigt öppet, men det var inte på ett dåligt sätt. Så tack Patrick Ness för en otroligt serie. Jag tycker alla borde ge den en chans!

Betyg: 4.5/5

2 kommentarer:

  1. Jag tycker serien var väldigt bra och nästan otäck eftersom allting blir så verkligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det kändes verkligen äkta på något sätt, även om det utspelade sig på en helt annan planet!

      Radera