onsdag 27 augusti 2014

On the Fence - Kasie West

Titel: On the Fence
Författare: Kasie West
Serie: -
Sidor: 296
Utgivningsår: 2014

For sixteen-year-old Charlotte Reynolds, aka Charlie, being raised by a single dad and three older brothers has its perks. She can outrun, outscore, and outwit every boy she knows—including her longtime neighbor and honorary fourth brother, Braden. But when it comes to being a girl, Charlie doesn't know the first thing about anything. So when she starts working at chichi boutique to pay off a speeding ticket, she finds herself in a strange new world of makeup, lacy skirts, and BeDazzlers. Even stranger, she's spending time with a boy who has never seen her tear it up in a pickup game.

To cope with the stress of faking her way through this new reality, Charlie seeks late-night refuge in her backyard, talking out her problems with Braden by the fence that separates them. But their Fence Chats can't solve Charlie's biggest problem: she's falling for Braden. Hard. She knows what it means to go for the win, but if spilling her secret means losing him for good, the stakes just got too high.


Kasie West har verkligen en förmåga att skriva mysiga och snabblästa böcker. Är det här världens bästa bok? Nej. Men den underhållande och ibland är det allt som krävs!

Boken handlar om Charlie Reynolds som har tre äldre bröder och vars största passion i livet är sport i alla dess olika former. När Charlie var yngre så dog hennes mamma, så hon har aldrig haft en kvinnlig förebild i sitt liv, och detta har gjort att hon är mer pojkig än flickig (vad som nu egentligen är pojkigt och flickigt  är egentligen en helt annan fråga, men ni förstår vad jag menar). Så när Charlie sen börjar jobba i en klädbutik så sätts hon inför lite av ett dilemma - är det okej att ha smink och att ha fina kläder? Och om jag ska vara ärlig så var det här en av de sakerna jag verkligen störde mig på hos Charlie, för SJÄLVKLART är det okej att vara en sportig tjej och också kunna sätta på lite mascara och ha tajta tröjor istället för huvtröjor. Så att det hela var en så jobbig och stor sak för henne som tog upp nästan hela boken, var rätt så frustrerande och gjorde det väldigt svårt för mig att relatera till henne trots att jag också alltid har varit en sportig tjej.

Något jag dock gillade väldigt mycket med boken var att den fokuserade väldigt mycket på Charlies relation till sina bröder. Jag tycker alltid att det är så fint att läsa böcker där syskonrelationer verkligen lyfts fram som något viktigt och jag älskade antagligen det här extra mycket för att jag själv vet hur det är att ha en storebror. (Välskrivna familjerelationer är för övrigt något jag tycker det finns alldeles för lite av i ungdomsböcker.)

Jag tror att On the Fence är den bok jag gillar minst hittills av Wests böcker (mycket för att jag även kände att allt inte var helt verklighetstroget), men jag tyckte fortfarande om den! Den var rolig, lättläst och underhållande! En sådan bok man läser ut under en solig sommardag, men som man i efterhand kanske inte reflekterar jätte mycket över. Men sådana böcker behövs också!

Betyg: 3.5/5

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som en mysig sommarbok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det! Lite sådär härligt lättläst :)

      Radera