måndag 25 augusti 2014

Since You've Been Gone - Morgan Matson

Titel: Since You've Been Gone
Författare: Morgan Matson
Serie: -
Sidor: 449
Utgivningsår: 2014

It was Sloane who yanked Emily out of her shell and made life 100% interesting. But right before what should have been the most epic summer, Sloane just...disappears. All she leaves behind is a to-do list.

On it, thirteen Sloane-inspired tasks that Emily would normally never try. But what if they could bring her best friend back?

Apple picking at night?
Okay, easy enough.

Dance until dawn?
Sure. Why not?

Kiss a stranger?
Um...

Emily now has this unexpected summer, and the help of Frank Porter (totally unexpected), to check things off Sloane's list. Who knows what she'll find?

Go skinny-dipping?
Wait…what?

Det tog lite över 100 sidor innan jag fastnade för boken, men väl då var det rätt så svårt att sluta läsa. Since You've Been Gone är lite av den där perfekta sommarboken att ta med sig till stranden, eller ligga inne att läsa när det regnar hela dagen. Mysig handling, gulligt kärleksintresse och mycket vänskap!

I början av sommaren försvinner Emilys bästa vän Sloane, utan någon förvarning och utan att säga vart hon har tagit vägen. Några dagar senare får Emily ett brev från Sloane som innehåller en lista med saker Emily ska göra under sommaren. Så som att kyssa en främling, krama någon som heter Jamie och dansa tills gryningen. Emily har alltid varit den reserverade och mer försiktiga av vännerna så vad boken egentligen handlar om är att Emily ska våga släppa loss och gå utanför sin trygghetszon.

För ett par år sedan hade jag säkert irriterat mig på Emily för att hon i början var så försiktig och inte vågade göra nästan något, men det gör jag inte alls nu. Det är faktiskt sällan jag stör mig på huvudkaraktärer nu för tiden. Visst håller jag inte alltid med dem, men det som är intressant för mig är att följa deras resa. De behöver inte vara mina bästa vänner. Och Emilys resa tyckte jag var så bra! Man såg verkligen hur hon utvecklades som människa under bokens gång, och det älskade jag. För det är egentligen det jag vill se hos huvudkaraktärer: karaktärsutveckling.

Boken fokuserade väldigt mycket på vänskapen mellan Emily och Sloane, och jag verkligen älskar att läsa om starka vänskapsrelationer. Hur ens bästa vän på något sätt gör en hel och hur det känns som att en del av en saknas utan sin bästa vän.

Även Frank tyckte jag var så otroligt fin! Älskade hur han och Emily först blev vänner och hur vänskapen utvecklades till något mer. Alla människor blir kära på olika sätt. För vissa går det på tjugofyra timmar, andra två månader, andra flera år. Men det känns ändå mest som att karaktärer i böcker blir kära väldigt fort, så det var fint att se hur det långsamt byggdes fram mellan dem.

Om jag ska vara ärlig så hade jag hoppats på ett lite mer dramatiskt slut. Det var inte ett dåligt slut, men jag hade hoppats på lite mer. Men boken lämnade mig ändå nöjd, så där som man vill vara efter att ha läst en somrig och fin contemporary bok. Så jag kan verkligen rekommendera Since You've Been Gone! Jag tyckte om den väldigt mycket!

Spoilerdelar:
- Jag hade verkligen önskat att vi fått se lite mer av Sam och Gideon. Det kändes inte som att de två fick något riktigt avslut. 

Betyg: 4/5

3 kommentarer:

  1. Svar: TACK SÅ JÄTTEMYCKET, LISA!! :D Jag håller med dig om det där med bloggen! Jag har också lärt mig jättemycket fårn att recensera böcker på bloggen! När jag började göra det så var jag ju tvungen att börja reflektera över varför böckerna var bra eller dåliga, och då lärde man sig verkligen snabbt vad man tycker om och inte tycker om! Bloggen har verkligen hjälpt supermycket med det och jag är jätteglad att jag bestämde mig för att börja bokblogga! :D

    SvaraRadera
  2. Den här boken verkar sååå bra! :)

    SvaraRadera