måndag 13 oktober 2014

Diskussionsfråga 10: E-böcker ... bra eller dåligt?


För snart ett år sedan fick jag en Kindle när jag fyllde år. Något som jag ett år tidigare aldrig hade tänkt att jag någonsin skulle äga, för hur kan man läsa en bok där man inte kan vända sidorna? En bok där batteriet kan ta slut? En bok där man inte kan känna doften av papper, ställa i sin bokhylla eller studera det fina omslaget? En bok man inte kan knäcka ryggen på, vika hundöron i eller stänga igen då man läst sista sidan. För en bok man kan hålla i sina händer känns levande på något sätt. Jag älskar känslan av att öppna en bok för första gången och sedan ställa in den i bokhyllan när jag läst klart den. Och det kommer jag alltid att göra! Min kindle kommer aldrig att ersätta min kärlek till riktiga böcker. Men jag har ändå börjat förstå tjusningen med att ha en kindle.

Tre av de böcker jag har läst på min kindle är Obsidian av Jennifer L. Armentrout, Isla and the Happily Ever After av Stephanie Perkins och Outlander av Diana Gabaldon. Och alla tre har jag valt att läsa på min kindle av olika anledningar.

Obsidian. Den här boken valde jag att läsa på min kindle mycket för att jag inte kände något behov av att äga den fysiska utgåvan. Omslaget tycker jag är fruktansvärt fult och det finns ingenting med designen på boken som tilltalar mig. Den hade antagligen hamnat i min garderob dit alla böcker som inte får plats i min bokhylla hamnar. Så varför skulle jag äga den fysiska utgåvan, när jag dessutom kunde få den mycket billigare på min kindle?

Isla and the Happily Ever After. Här är anledningen rätt så enkel. Jag hade glömt att förhandsbeställa boken och ville verkligen läsa den så fort den kom ut. Så med ett enkelt klick laddade jag ner den, istället för att behöva vänta en vecka på att få hem den i brevlådan!

Outlander. Jag har börjat få min första lässkada. Vem visste ens att man kunde få lässkador liksom? Haha. Men det har jag fått! Mina tummar. Ofta kan jag inte hålla uppe en bok allt för länge för mina tummar börjar värka fruktansvärt mycket och gör då så att jag inte kan fokusera på vad jag faktiskt läser. Och detta är ett extra stort problem då jag läser tjocka böcker, vilket man lugnt kan säga att Outlander är med sina nästan 900 sidor. Så då valde jag att ladda ner den på min kindle istället! Min kindle väger nästan ingenting och är super lätt att hålla uppe. Mycket smidigare än att hålla uppe en tjock bok med andra ord!

Några andra fördelar med en kindle:
- Man kan äta och läsa samtidigt utan att behöva hålla uppe boken!
- Lätt att ha med sig och tar nästan ingen plats (så ska man på t.ex. semester behöver man inte oroa sig för att alla böcker ska ta jätte stor plats!)
- Böckerna är billigare och vissa böcker går även att ladda ner gratis! Ofta dyker det även upp erbjudanden som säger att man under några dagar kan köpa en bok för typ tio kronor.

Jag förstår mig inte riktigt på människor som verkligen hatar e-böcker och tycker de är ett ting av ondo som måste förgöras för annars går världen under (jag lovar, det finns sådana, haha). När man började trycka böcker fanns det säkert människor som tyckte det var fel och menade på att böcker endast skulle skrivas för hand. Och innan det fanns det säkert människor som ansåg att man ska ju inte skriva ner böcker, utan de ska endast berättas runt en lägereld ute i skogen. Typ. Haha. Men det allra viktigaste för mig är att jag får läsa/höra historien. Och historien ändrar sig inte bara för att man läser den på en läsplatta, det är fortfarande exakt samma ord som är skrivna av exakt samma författare. Det är fortfarande samma historia! Men kommer jag fortfarande alltid att föredra riktiga böcker? Ja, i de flesta fallen!

Jag skrev inte det här inlägget för att övertyga alla om att köpa en läsplatta/kindle. Jag ville nog mer utvärdera mina tankar om min kindle efter att ha haft den i ett år nu. För innan jag fick den så hade jag ingen aning om det skulle vara något för mig eller inte. Men jag blev positivt överraskad och ångrar helt klart inte att jag önskade mig en!

Vad tycker du om e-böcker? Brukar du läsa dem? Eller föredrar du att bara läsa tryckta böcker?

4 kommentarer:

  1. Jag älskar ju böcker - fysiska men måste säga att e-boken är bra som alternativ! Det förstnämnda passar mig hellre och oftare, men inte alltid och bara. (:

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en bok som ebok, på min telefon. Det var inte en... Jättetrevlig upplevelse ;)

    SvaraRadera
  3. Jag ÄLSKAR fysiska böcker av samma anledningar som du nämner: att kunna bläddra i dem, känna doften, titta på framsidan, sortera dem I bokhyllan, slå igen boken när den är utläst:) Jag har aldrig last någon e-bok, men har mer och mer börjat fundera på att skaffa en e-läsare av någon sort. Främst för att bokhylleplatserna börjar tryta hemma... Dessutom funderar jag på att man kan ha den för att låna på biblioteket och på så sätt testa en bok innan man köper den. Vi får se hur jag gör I framtiden:)

    SvaraRadera
  4. har faktiskt funderat på att skaffa en kindle ett tag! :D var helt emot det i början, men nu på senare tid (aka. när jag flyttade hemifrån och upptäckte att böcker samlar damm och tar upp en hel del utrymme) så har jag gjort en total vändning. Vill verkligen ha en!! Inte direkt en populär åsikt när man går bibliotekarieutbildning dock. Men kan inte längre låtsas som att jag inte vill äta och dricka när jag läser... för det gör jag! vill kunna läsa och äta och inte få kramp i fingrarna :))) hahah tror jag vet vad som kommer finnas högst upp på önskelistan i jul ;)

    SvaraRadera