måndag 20 oktober 2014

The Blood of Olympus - Rick Riordan

Titel: The Blood of Olympus
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus #5
Sidor: 502
Utgivningsår: 2014

Though the Greek and Roman crewmembers of the Argo II have made progress in their many quests, they still seem no closer to defeating the earth mother, Gaea. Her giants have risen—all of them—and they're stronger than ever. They must be stopped before the Feast of Spes, when Gaea plans to have two demigods sacrificed in Athens. She needs their blood—the blood of Olympus—in order to wake.

The demigods are having more frequent visions of a terrible battle at Camp Half-Blood. The Roman legion from Camp Jupiter, led by Octavian, is almost within striking distance. Though it is tempting to take the Athena Parthenos to Athens to use as a secret weapon, the friends know that the huge statue belongs back on Long Island, where it "might" be able to stop a war between the two camps.

The Athena Parthenos will go west; the Argo II will go east. The gods, still suffering from multiple personality disorder, are useless. How can a handful of young demigods hope to persevere against Gaea's army of powerful giants? As dangerous as it is to head to Athens, they have no other option. They have sacrificed too much already. And if Gaea wakes, it is game over.


Jag har alltså läst ut den sista boken i The Heroes of Olympus. Den sista boken. Jag kommer inte längre att kunna läsa om Percy, Annabeth, Jason, Leo, Piper, Frank, Hazel, Nico eller Reyna. Och det gör mig så sorgsen, för de här karaktärerna har varit med mig i så många år nu och jag har älskat dem så mycket så att jag nästan gått sönder. De har alltid lyckats få mig att skratta och må bättre och vända sidorna i deras böcker så snabbt så att jag glömmer bort att något som heter tid ens existerar. Och för mig är i alla fall det väldigt sällsynt. Det är inte varje dag jag snubblar över en bokserie som jag verkligen älskar älskar.

Så … var det en bra bok? Jag tyckte det! Det tog ett liten tag innan jag verkligen blev fast, men när jag väl blev fast så kunde jag inte göra annat än att sträckläsa resten av boken. Hade jag önskat att Rick Riordan valt att inkludera mer saker i boken? Ja. Jag hade älskat att se alla huvudkaraktärernas POV och jag hade älskat att se alla karaktärerna få sin storyline löst ur sin egen synvinkel och inte genom en annan karaktärs ögon. Men trots det så måste jag säga att jag älskade både Nico och Reyna, och jag är absolut inte ledsen över att vi fick deras POV! Jag brydde mig så mycket mer om båda deras karaktärer efter The Blood of Olympus, vilket är något jag verkligen uppskattar. Men jag kände att de karaktärerna som inte fick sina egna POV's inte fick den karaktärsutvecklingen de förtjänade. Däremot så utvecklades Jason, Piper, Reyna och Nico OTROLIGT mycket enligt mig, så jag är ändå glad att Rick valde just att skriva om dem. För när det kommer till Hazel, Frank, Percy och Annabeth så älskade jag dem redan, så jag känner ändå att Riordan gjorde ett smart val.

Alltså slutet var så otroligt spännande! Jag var till och med tvungen att ta en paus och lägga ifrån mig boken för att hoppa upp och ner i mitt rum då jag inte kunde sitta still på grund av all spänning. Haha. Sista slutstriden kunde dock ha varit längre, och kändes lite abrupt. Men ändå inte så att jag inte var nöjd, för det var jag! Riordan är verkligen otroligt bra på att skriva både episka och roliga stridsscener.

Boken hade så många scener där jag typ höll på att kissa på mig för att jag skrattade så mycket. Men det är ju inte direkt något ovanligt när det kommer till Riordans böcker! Man skrattar och man gråter och jag kan inte annat än älska det. Och hur taggade är ni inte på Magnus Chase??? Ska bli så roligt att läsa om nordisk mytologi! Kan bara hoppas på att huvudkaraktärerna där besöker Norden på samma sätt som karaktärerna i The Heroes of Olympus besökte Grekland osv.

Alltså den här recensionen blev så rörig och flummig! Men det är så svårt att skriva ner exakt vad jag känner. Men kan väll avsluta med att säga att jag älskade boken mycket och är väldigt nöjd med den! Jag hade önskat att Riordan gjort den lite längre så att han fått plats med mer saker som jag gärna hade sett (t.ex. ett riktigt avslut för ALLA karaktärerna), men jag är nöjd. Tack Rick Riordan för en jätte bra serie! Jag kommer sakna alla karaktärerna så otroligt mycket. <3

Spoilerdelar:
- Det kändes lite som att ingen riktigt brydde sig om att Leo "dog"? Hazel grät lite och de var alla ledsna så klart, men sedan så kändes det som att alla glömde bort det och började planera sin framtid istället. Vet inte heller om jag tror på det faktumet att Leo inte skulle åka direkt till sina vänner för att berätta att han lever.
- Jag började gråta när alla de sju halvgudarna slogs tillsammans med sina föräldrar. Det var så episkt! Och jag älskade hur Aphrodite inte slogs själv utan typ kastade rosblad i jättens ögon medan Piper slogs! Skrattade så mycket, haha.
- Alltså jag ÄLSKADE hur romarna var jätte organiserade och grekerna typ bara "vi har ingen aning om vad vi gör men let's do it!!"
- Kändes det inte som att det var lite lätt för dem att besegra Gaea? Hon var vid liv i typ fem minuter kändes det som innan hon dog igen, haha.
- Tyckte det var lite konstigt att inte Franks brinnande träbit och det faktumet att Hazel kom tillbaka från de döda knappt pratades om eller behandlades i den här boken. Jag trodde att det skulle vara en större grej.
- Alltså Piper var så otroligt badass i den här boken med sin charmspeaking!!! ÄLSKADE HENNE!
- Aaawww Nico och Will <33

Favoritcitat:
“What if we promoted, like, Adidas shoes?’ Percy wondered. ‘Would that make Nike mad enough to show up?" Leo smiled nervously. Maybe he and Percy did share something else – a stupid sense of humour. "Yeah, I bet that would totally be against her sponsorship deal. THOSE ARE NOT THE OFFICIAL SHOES OF THE OLYMPICS! YOU WILL DIE NOW!”

“Will they cower?' Kym asked.
'Tons of cowering! Plus your name in the summer programme. A custom-designed banner. A cabin at Camp Half-Blood. Two shrines. I'll even throw in a Kymopoleia action figure.'
'No!' Polybotes wailed. 'Not merchandising rights!” 


“He forced his fists to unclench. "Look, lady, we're not going to go all Hunger Games on each other. Isn't going to happen.” 

 ooooch typ hundra andra citat också. 

6 kommentarer:

  1. har redan sagt grattis på födelsedagen men man kan ju aldrig säga det för mycket haha, GRATTIS!! btw så har du fått ett litet award av mig på bloggen ^^ :D http://bookrelated.devote.se/blogs/29337165/sisterhood-of-the-world-blogger-award.htm

    SvaraRadera
  2. Först och främst, grattis i efterskott?! :) Och sen vill jag bara säga att jag håller med om absolut allt du skriver, och jag absolut älskade den här boken! Angående andra spoilerpunkten så grät jag hysteriskt, mest bara för att det hela var så bra, och ang näst sista så hade jag också förväntat mig något mer. Men det känns ändå skönt, för nu vet man att båda kommer att klara sig. Och sista spoilerpunkten = <3<3<3!! :) Superb recension! :)

    SvaraRadera
  3. Håller verkligen med om allt du skriver, älskade boken så himla mycket men samtidigt saknade jag några saker. Till exempel tyckte jag att slutstriden var, som du säger, en aning abrupt och jag hade önskat lite mer av det. Och jag grät också så mycket vid andra spoilerpunkten haha och samma sak när Reyna hade sitt moment med statyn :) Känns så konstigt att det inte blir några mer böcker med Percy och de andra nu, kommer att sakna dem så mycket! Men samtidigt är jag så nöjd med slutet :)

    SvaraRadera
  4. Jag längtar efter att läsa den här boken, men jag har bara läst de två första delarna i serien än. Det kommer kännas konstigt när jag läst den här för då är ju allt slut och jag tycker så mycket om karaktärerna.
    Jag ser fram emot serien om nordisk mytologi, det ska bli väldigt intressant att läsa den också.

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag har nominerat dig till Sisterhood of the World bloggers award, här kan du läsa frågorna och vad man ska göra http://hundrabocker.blogg.se/2014/october/sisterhood-of-the-world-bloggers-award-2.html :)

    SvaraRadera
  6. Jag kom aldrig förbi andra boken i (den första) Percy Jackson serien. Är "The Heroes Of Olympus" bättre än "Percy Jackson & the Olympians? Jag vill nog ge serien en chans, har hört så himla mycket bra om den :)

    SvaraRadera