fredag 26 december 2014

10 saker jag älskade med Mockingjay: Part 1!

Innehåller spoilers för Mockingjay: Part 1!
Varför bryta en fin tradition? Mina favoritscener från The Hunger Games och Catching Fire-filmerna hittar ni här och här. Det är ingen speciell rangordning!

1. The Hanging Tree
Jag fick så mycket rysningar när Katniss började sjunga The Hanging Tree och Distrikt 5 sedan började sjunga med. Scenen när medborgarna från distrikt 5 bestämmer sig för att förstöra kraftverksdammen även om det innebär att de alla mister sina liv, måste vara min favoritscen ifrån hela filmen. Så kraftfull, episkt och hjärtskärande.

2. När Prim sprang efter Buttercup
Jag tyckte den här scenen summerade hela Prims karaktär så otroligt bra. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa men det var något i stil med att hon inte hade kunnat leva med sig själv om hon lämnade Buttercup. Och Katniss bara "I know", för det är så Prim är. Så om det är någon scen som jag verkligen tycker summerar Prim så är det den här.

3. Hur Katniss och Finnicks psykiska ohälsa framställdes
Jag är överlycklig över att filmskaparna inte valde att blunda inför Katniss och Finnicks posttraumatiska stress. För i hur många filmer ser vi inte huvudkaraktärerna gå igen så mycket hemska saker, men som sedan i slutändan inte verkar ha någon större effekt på dem? Mockingjay: Part 1 speglade psykisk ohälsa på ett otroligt bra sätt. De började till och med filmen med att Finnick sa att han önskade att Annie och Peeta var döda. Om inte det var en varning att det här inte skulle bli någon lycklig film med oslagbara hjältar så vet jag inte vad. Jag har hört många klaga på det faktum att Katniss grät sig igenom halva filmen. Men jag vet inte jag, det kan ju, öh, bero på att Katniss är ... MÄNNISKA? Jag skulle bli mer orolig om två hungerspel inte hade någon effekt på henne.

4. "If we burn, you burn with us!"
Jag grät i boken och jag grät i filmen. "If we burn, you burn with us!" måste vara bokens mest kända citat och var det citatet jag verkligen ville skulle vara med i filmen. Och självklart framförde Jennifer Lawrence det perfekt. Hela den scenen i distrikt 8 var så otroligt bra. Sjukhuset och sedan attacken. Och skådespeleriet får vi inte glömma! Så. Sjukt. Bra.

5. Upproret i distrikt 7
När mannen visslar Rues toner och alla arbetarna sedan försöker ta sig upp i träden, och samma man sedan skriker "If we burn, you burn with us!" SÅ BRA. En av de saker jag överlag verkligen älskade med filmen var just det att man fick ser mer än bara genom Katniss ögon. Vi fick just se hur de andra
distriken gjorde uppror, och det var så episkt men samtidigt så känslosamt.

6. Katniss och Gale i skogen
Jag älskade när de fick gå upp och jaga, och hur det för ett litet tag kändes precis som om spelen aldrig skett. Gillade scenen när de satt vid vattnet och Katniss lutade sitt huvud mot Gales axel och man kunde verkligen se hur hon för några ögonblick ville att allt skulle vara som förr. Det förstördes dock rätt så fort när Gales (telefon?) ringde och Coin ville ha tillbaka dem, och Katniss insåg att allt inte var som förr och aldrig kunde bli det heller. Eller är det jag som tolkar och läser in för mycket? Haha.

7. Listan över alla gånger Katniss verkligen berört
Gillade den här scenen i boken också. Det är liksom en fin summering över alla gånger Katniss verkligen berört både de andra karaktärerna i boken och mig som läsare.

8. "People of Panem, we fight, we dare, we end our hunger for justice!"
Haha, älskade att se Jennifer Lawrence spela en dålig skådespelare. Det var roligt att få skratta lite, då filmen annars var så mörk.

9. Peetas intervjuer med Caesar Flickerman
Peeeeeeta. Det typ krossade mitt hjärta att se hur han gradvis blev sämre och sämre. Och vi måste också applådera Josh Hutcherson! Tycker han har utvecklats så mycket som skådespelare sedan första filmen. Även om han inte hade många scener i Mockingjay: Part 1 så stod han ändå ut som en av de bästa skådespelarna enligt. mig.

10. Distrikt 12
Började gråta både första gången då Katniss var där själv och andra gången när de var där med TV-teamet. Så hemskt att se alla brända och döda människor. Tyckte även att Gales bästa ögonblick från filmen var när han berättade om när distrikt 12 blev bombat.

Kan ni gissa att jag älskade filmen? Tyckte verkligen den var otroligt bra. Har sett den två gånger nu och den var till och med ännu bättre andra gången jag såg den. Trodde verkligen inte den skulle kunna överträffa Catching Fire, men tror faktiskt att Mockingjay: Part 1 gjorde det. Älskade alla nya skådespelare (girl crush på Natalie Dormer? Öh, JA!), sättet filmen var skriven, musiken, scenografin ... ALLTING!
Vad tyckte ni om filmen? Hade ni någon favoritscen? Vilken film är eran favorit än så länge?

8 kommentarer:

  1. Bästa listan! Precis så kände jag också. Har försökt skriva någon typ av recension själv, men misslyckats varje gång pga kan inte inte hitta de rätta orden, men det här var spot on. Så himla bra! Älskade Mockingjay något otroligt och tycker att de lyckats fantastiskt bra med att fånga den rätta känslan. Det var så hemskt och jobbigt och jag satt med gråten i halsen filmen igenom, men det var det som gjorde den så bra. Att den verkligen berörde. Det kändes så verkligt. Så äkta. Och Jennifer Lawrence är så grymt duktig. Perektion. Åh, vill se den igen nu efter att ha läst din lista. Blev påmind om hur fantastiskt bra den är. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frida :D Och visst kändes filmen äkta? Förstår inte hur de kan lyckas så otroligt bra.

      Radera
  2. Kan bara instämma i allt du säger och eftersom Finnick är en stor favorit älskade jag bara scenen när han och Annie äntligen återförenas så fin men hela filmen var bara sådär perfekt som man kunde önska sig. Jag gråter inte lätt till film men alltså bör de börjar sjunga och hela upproret slutet och allt alltså kunde inte hålla tillbaka tårarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finnick är en stor favorit hos mig också! Det var så fint när han återförenades med Annie <3

      Radera
  3. Åh, vilken bra lista! Instämmer i allt, älskade den också. Så. Jäkla. Bra. <33

    SvaraRadera
  4. ÅH vad jag håller med dig! Älskade i princip allt med filmen, så sorglig så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hedvig! Älskade också i princip allt med filmen!

      Radera