onsdag 31 december 2014

14 bästa böckerna 2014!

14. Vicious av V.E. Schwab
Nästan allt med den här boken fascinerade mig! Karaktärerna, upplägget, språket! Det var första boken jag läste av Schwab, men jag tänker definitivt inte låta det bli den sista. Letar ni efter en smart skriven bok som får en att undra vem som egentligen är hjälten och vem som är skurken? Läs då Vicious!

13. Saga: Volume 1 av Brian K. Vaughan
Jag är verkligen en nybörjare när den kommer till att läsa seriealbum, vilket gjorde mig lite tveksam till om jag skulle gilla Saga eller inte. Men det gjorde jag! Jag älskade den lite bisarra humorn och Vaughan fick mig verkligen att bry sig om hans karaktärer. Jag har del 2 och 3 hemma, så ska snart lägga mig ner och läsa dem också!

12. Cress av Marissa Meyer
Tredje delen i The Lunar Chronicles och den gjorde mig inte besviken! Älskar hur lättlästa de här böckerna är och trots att Cress är en rätt så tjock bok så flyger man igenom den. Har verkligen fäst mig vid karaktärerna vid det här laget, så även om det känns lite sorgligt att sista boken snart kommer ut så kan jag knappt vänta på att få läsa den!

11. Pivot Point av Kasie West
Den här boken är underhållande. Jag flög igenom den på vad som inte kan varit mer än en eller två dagar. West har liksom den förmågan att verkligen få sidorna att flyga när man läser hennes böcker, och jag älskar det!

10. Since You've Been Gone av Morgan Matson
Det här är en sådan bok som jag fortfarande tänker tillbaka på med ett leende på läpparna. Jag vill minnas att jag tyckte boken var en aning svår att komma in i, men när jag väl läst 150 sidor så var det väldigt svårt att sluta. En jätte bra och mysig sommarläsning! Måste helt klart läsa något mer av Matson under 2015.

9. Ready Player One av Ernest Cline
Även det här var en bok som jag tyckte var lite svår att komma in i. Det är väldigt mycket världsuppbyggnad i början av boken, men när tävlingen väl kom igång så tyckte jag att det blev jätte spännande med en gång! Jag ser fram emot att läsa om den någon gång i framtiden.

8. City of Heavenly Fire av Cassandra Clare
Clare vet verkligen hur man avslutar serier! Efter de två senaste böckerna i serien hade jag blivit rätt så övertygad om att jag tröttnat på karaktärerna och världen, men blev rätt så motbevisad när jag läste City of Heavenly Fire! Boken fick mig verkligen att minnas varför jag blivit kär i karaktärerna till att börja med och jag älskade den rätt så mycket!

7. Monsters of Men av Patrick Ness
Patrick Ness är fenomenal. Det finns inte en bok jag läst av honom som inte lämnat ett avtryck hos mig, och Monsters of Men är kanske den bästa jag läst av honom hittills. Jag älskar hur boken under ytan är så mycket mer än en vanlig bok för ungdomar. Hur boken behandlar ämnen som krig, kärlek, ondska, och får det att kännas äkta

6. The Blood of Olympus av Rick Riordan
The Blood of Olympus var långt ifrån Riordans bästa bok, men jag kunde inte hjälpa att älska den ändå.  Jag älskade att läsa om alla karaktärerna en sista gång (även om jag önskat att några av dem var med mer) och saknar dem alla otroligt mycket. Om du inte gett dig på en bok av Rick Riordan än så kan jag lova att du har så otroligt mycket bra framför dig!

5. The Well of Ascension av Brandon Sanderson
Inte riktigt lika bra som första boken i serien, men ändå otroligt bra. Politik i böcker kan ibland bli lite tröttsamt, men det tyckte jag faktiskt inte att det blev här. Istället så var det intressant att se hur karaktärerna handskades med situationen de satt sig i efter The Final Empire. Jag läser sista boken i serien just nu och jag lova att den också är riktigt bra än så länge! Åh, vill inte att serien ska ta slut …

4. Dangerous Girls av Abigail Haas
Den här boken blev så mycket mer än jag hade förväntat mig att den skulle bli. Den hade mig i ett järngrepp från början till slut, och jag kunde omöjligt lista ut vem mördaren var (vilken jag i och för sig aldrig kan, men ändå), eller lägga boken ifrån mig. Jätte jätte jätte bra!

3. All Our Yesterdays av Cristin Terrill
Älskar den här boken mycket. Även det här var en bok som jag verkligen inte var beredd på att jag skulle älska så mycket som jag gjorde. Kanske är de de allra bästa böckerna? Har planer på att läsa om All Our Yesterdays under 2015 för vill så gärna återvända till Marina, Em och Finn.

2. The Name of the Wind av Patrick Rothfuss
Det som kanske fångade mig allra mest med The Name of the Wind var språket. Är faktiskt rätt så övertygad om att jag aldrig läst en mer välskriven bok, vilket säger rätt så mycket. Atmosfären Rothfuss byggt upp är helt magisk och jag älskade att få följa med Kvothe på hans äventyr. En fantastisk bok!

1. The Final Empire av Brandon Sanderson
Jag velade lite innan jag bestämde mig för att sätta The Final Empire på första platsen. Teknisk sätt så finns det flera andra böcker som fått högra betyg än The Final Empire på min lista, men ändå nu när jag tänker tillbaka så älskade jag nog den här mest. För den är så sinnessjukt bra helt enkelt. Vin och Kelsier greppade tag i mig och drog mig in i deras värld som jag nu inte kan släppa taget om. Det är sådana här böcker som är anledningen till att jag älskar att läsa.

Har läst så många bra böcker det här året! Kan bara hoppas på att 2015 blir minst lika bra, men 2014 känns helt klart svårslaget. I och för sig så känns det som att jag säger så varje år och blir gång på gång motbevisad! Haha!

Hoppas ni har haft ett jätte bra läsår! Vilken blev er favoritbok 2014?

6 kommentarer:

  1. Nästa år måste jag helt klart läsa både The Final Empire och The Name of the Wind, har väldigt höga förväntningar på båda så kul att du älskar dem. :) Min favorit i år var Heir of Fire som jag absolut älskade. :) Gott nytt år och hoppas att ditt 2015 blir minst lika bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle vara jätte roligt att se vad du tycker om båda! Och jag måste läsa Heir of Fire i år! :)

      Radera
  2. Svar: Jaaaaa!! :D Håller verkligen med! Hoppas, hoppas, hoppas att Martin blir färdig snart! 2015 vore ju episkt om tWoW kom ut!

    Tänkte precis säga att jag inte har läst någon av de här böckerna, men sen kom jag på The Name of the Wind :) Den läste vi ungefär samtidigt tror jag? Åh, första Mistborn-boken har jag hemma, den ska jag försöka få läst snart. Blir taggad när du skriver så gott om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att vi läste The Name of the Wind ungefär samtidigt! Och tror verkligen du skulle gilla Mistborn! :D

      Radera
  3. Det är många av böckerna du har med som jag verkligen skulle vilja läsa. Ready Player One av Ernest Cline har jag dock inte hör talats om förut. Vad handlar den om? Jag tror min favoritbok i år är Maze Runner - I dödens labyrint. Det är i alla fall den läsupplevelse som jag kommer ihåg starkast nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ready Player One handlar om en framtid där många människor lever stora delar av sina liv inne i ett tv-spel istället för i verkliga världen. När skaparen av tävlingen dör så sänds en video där han talar om att den som vinner en tävling inne i spelet ärver hans företag och därmed alla hans pengar! Jätte bra bok :D

      Radera