lördag 10 januari 2015

The Hero of Ages - Brandon Sanderson

Titel: The Hero of Ages
Författare: Brandon Sanderson
Serie: Mistborn
Sidor: 724
Utgivningsår: 2010

Who is the Hero of Ages?

To end the Final Empire and restore freedom, Vin killed the Lord Ruler. But as a result, the Deepness---the lethal form of the ubiquitous mists---is back, along with increasingly heavy ashfalls and ever more powerful earthquakes. Humanity appears to be doomed.

Having escaped death at the climax of The Well of Ascension only by becoming a Mistborn himself, Emperor Elend Venture hopes to find clues left behind by the Lord Ruler that will allow him to save the world. Vin is consumed with guilt at having been tricked into releasing the mystic force known as Ruin from the Well. Ruin wants to end the world, and its near omniscience and ability to warp reality make stopping it seem impossible. She can’t even discuss it with Elend lest Ruin learn their plans!

The conclusion of the Mistborn trilogy fulfills all the promise of the first two books. Revelations abound, connections rooted in early chapters of the series click into place, and surprises, as satisfying as they are stunning, blossom like fireworks to dazzle and delight. It all leads up to a finale unmatched for originality and audacity that will leave readers rubbing their eyes in wonder, as if awaking from an amazing dream.


Jag trodde jag visste vad jag gav mig in i efter att ha läst ut första boken The Final Empire. Jag trodde att jag visste mig veta exakt hur allt låg till. Men sanning? Jag hade ingen aning. Mistborn-serien har tagit mig platser som jag som läsare aldrig varit förut och fortsatte att förvåna mig om och om och om igen. För om det är något jag har lärt mig så är det att Sanderson är en mästare på att planera sin handling och att han älskar att överaska oss som läsare. Den här serien följer inga av reglerna som jag är van vid när det kommer till fantasyböcker. Böckerna är enkelt sammanfattat fantastiska och borde komma med ett klistermärke som varnar om att man möjligtvis kommer vilja sälja sin själ till serien. För de är så bra.

Hela serien, och särskilt sista boken, är så fylld med olika tvister så jag vet inte vad. Men det är inga dåliga sådana. Snarare så att när Sanderson avslöjar saker för sina läsare så tänker man "jaaa, men självklart!". För det finns så många ledtrådar genom serien om man bara har ögonen öppna. Jag ser så mycket fram emot att läsa om alla böckerna nu när jag vet hur The Hero of Ages slutade. Det var först i slutet av den här boken som jag började förstå mig på lite hur Sanderson tänkte när det kom till alla tvisterna i sina böcker. Men de är ändå otroligt svåra att lista ut och efter ett tag så får man bara lära sig att hänga med ändå.

En av de saker jag verkligen älskar med serien är att Sanderson tydligt har satt upp regler för hur världen fungerar. Magisystemet (som är typ det coolaste någonsin?), religionerna, folkgrupperna, och de olika varelserna. Inget är lämnat åt slumpen. Allting har en förklaring. Och det är så otroligt viktigt om man bestämmer sig för att skapa en helt egen värld. Man måste ha regler och man måste kunna förklara hur saker blev som de blev. The Final Empire känns inte som en påhittat värld, utan den känns otroligt verklig när man läser böckerna. Något annat världen också har? Den känns helt och hållet unik.

Karaktärerna är välutvecklade. Varje karaktär har utvecklats så mycket från när de först blev introducerade i första boken. Hade någon frågat mig efter första boken så hade jag inte sagt att Vin och Elend var mina favoritkaraktärer, men nu älskar jag dem så mycket så det känns som mitt hjärta ska gå sönder. De har både gått igenom och utvecklats så mycket och jag bara älskar dem.

Jag vet inte vad jag ska säga annat än att alla borde läsa Mistborn! Jag kan lova att ni aldrig har haft en läsupplevelse som liknar något av vad den här serien har att erbjuda. Det är svårt att förklara exakt hur fantastiska böckerna är, vilket är ännu en anledning till att ni borde läsa dem för er själva. Mistborn är numera en av mina favorit fantasyserier tillsammans med A Song of Ice and Fire och The Lumatere Chronicles. SÅ LÄS DEN HÄR SERIEN. Och när ni är färdiga så kan ni komma till mig så att jag kan klappa er på ryggen och skratta ondskefullt. Har vi en deal?

Favoritcitat:
“Well Vin says that there's something behind all this, right? Some evil force of doom or whatever? Well, if I were said force of doom, then I certainly wouldn't have used my powers to turn the land black. It just lacks flair. Red. Now, that would be an interesting color. Think of the possibilities--if the ash were red, the rivers would run like blood. Black is so monotonous that you can forget about it, but red--you'd always be thinking, 'Why, look at that. That hill is red. That evil force of doom trying to destroy me certainly has style.” 

“It sounds to me, young one," Haddek said, "that you are searching for something that cannot be found."
"The truth?" Sazed said.
"No," Haddek replied. "A religion that requires no faith of its believers.” 


Spoilerdelar:
- Sazed var The Hero of Ages!!!! Vill så gärna läsa om serien med den vetskapen! 
- Vin och Elend!! Alltså hur mycket grät ni? De hade kämpat så hårt i så många år och fick sedan aldrig se den nya världen som de kämpat så länge för. Men på något sätt känns det ändå okej. De offrade sina liv för vad de trodde på. Och Sazed hade pratat med dem! Det kändes ännu mer okej när han sa att både Vin och Elend hade funnit ro. 
- Jag trodde att TenSoon skulle använda Kelsiers ben någon mer gång, eftersom han envisades med att ta med dem istället för att lämna dem kvar. Men tydligen inte!
- Älskar älskar älskar hur Spook som alltid var den "minst värdefulla" medlemmen i the crew i slutändan blev ledare i den nya världen. Och älskar hur Ham fick återse sin familj igen! Och det kändes så bittersweet när Spook, Ham och Breeze träffades i slutet av boken. De enda som överlevde för att se den nya världen :( Men är otroligt glad att vi tillslut fick vad jag anser vara ett lyckligt slut.
- Alltså grejen med Vins örhänge! Jag har nästan alltid misstänkt att det är något med örhänget som vi inte riktigt vet, men tanke på att det nämns så otroligt ofta. Och nu när man fick reda på vad det var så känner jag mig otroligt dum som inte listade ut det tidigare! 

Betyg: 5/5

4 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt, speciellt spoilerdelarna!!! Älskar den här serien så himla mycket! Ska du läsa extraböckerna också? Jag kommer förmodligen att göra det i år någon gång. Har hört av många andra att man inte ska förvänta sig en fortsättning på Mistborn eftersom de utspelar sig flera hundra år efter serien, men jag är supernyfiken ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gaahh, älskar också serien så otroligt mycket <3 Jag har tänkt att jag ska prova "fjärde" boken i alla fall och se vad jag tycker! Tror jag har hört att den utspelar sig 300 framåt i tiden. Så även om böckerna egentligen inte har så mycket att göra med de tre första böckerna, så kan det vara intressant att läsa om hur världen ser ut i framtiden! Så är också nyfiken :)

      Radera
  2. Jag är väldigt sugen på att läsa den här serien. Den verkar väldigt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är JÄTTE bra! Ska bli roligt att se vad du tycker om du bestämmer dig för att plocka upp första boken :)

      Radera