måndag 2 mars 2015

Heir of Fire - Sarah J. Maas

Titel: Heir of Fire
Författare: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #3
Utgivningsår: 2014
Sidor: 562

Lost and broken, Celaena Sardothien’s only thought is to avenge the savage death of her dearest friend: as the King of Adarlan’s Assassin, she is bound to serve this tyrant, but he will pay for what he did. Any hope Celaena has of destroying the king lies in answers to be found in Wendlyn. Sacrificing his future, Chaol, the Captain of the King’s Guard, has sent Celaena there to protect her, but her darkest demons lay in that same place. If she can overcome them, she will be Adarlan’s biggest threat – and his own toughest enemy. 

While Celaena learns of her true destiny, and the eyes of Erilea are on Wendlyn, a brutal and beastly force is preparing to take to the skies. Will Celaena find the strength not only to win her own battles, but to fight a war that could pit her loyalties to her own people against those she has grown to love?


Jag gillade både Throne of Glass och Crown of Midnight. De var helt okej, för det mesta bra. Men jag kände aldrig att jag riktigt brydde mig om någon av karaktärerna, vilket jag antar var anledningen till att jag inte älskade böckerna som de flesta gör. Men sedan läste jag Heir of Fire, och nu är jag typ besatt av varenda karaktär? I början av boken så var jag inte helt såld. Jag tyckte den var bra och älskade att vi fick se mer av världen Maas byggt upp, men det kunde fortfarande bli lite utdraget på sina ställen. Men sedan kom sista halvan av boken och jag älskade det! Jag kunde verkligen inte slita mig från de sista tvåhundra sidorna eller så och nu tror jag helt klart att jag kan kalla mig själv ett fan av Sarah J. Maas, även om det tog ett par böcker!

En av de bästa sakerna med boken är att följa Celaenas resa och karaktärsutveckling. Blir så ledsen när jag tänker på allt hon har gått igenom och hur trasig det har lämnat henne. Så att se henne långsamt bygga upp sig själv igen är något av det bästa med boken. Vi fick rätt så många POV i den här tredje boken, men det var helt klart Celaenas historia som jag gillade bäst.

Vi får träffa några nya karaktärer i Heir of Fire, så som Rowan, Manon och Aedion. Ingen av karaktärerna var sådana som jag älskade från början, men de växte mer och mer under hela boken. Jag älskar särskilt Rowan, och han och Celaenas vänskap var en av mina favoritsaker med boken. Älskade överlag hur stora delar av boken handlade just om vänskap och hur vänskap är minst lika viktig som romantiska förhållanden.

Jag är så taggad på att läsa Queen of Shadows när den kommer ut! Varför måste vi vänta så länge? Vill veta vad som händer nu på en gång!! Tredje boken slutade på ett sådant sätt så att mina förväntningar inför nästa bok är sjukt höga. Men det känns verkligen som att nästa bok kommer bli så otroligt bra? Ahhh, kan fortfarande inte riktigt förstå att jag tyckte om den här boken så mycket som jag gjorde. Jag blev verkligen positivt överraskad! Särskilt över hur jag nu bryr mig om varenda karaktär i boken, haha. Men det är otroligt svårt att betygsätta boken då första halvan mest var okej, och sista halvan var fantastisk. Men måste i alla fall tipsa även er som inte älskade de två första böckerna att fortsätta läsa serien ändå, för det blir så sjukt bra!

Spoilerdelar:
- Älskar att Aelin kommer att återvända som Celaena. Det kommer bli så episkt!! Och hon måste rädda Aedion! AAAAHHH.
- Jag fick så mycket feels när Celaena såg alla hon älskat som har dött ropa "get up!" åt henne, när hon slogs mot de där sakerna (har glömt bort vad de heter, haha) i slutet av boken :(
- DORIAN WHYYYY. Men gissar på att Celaena kommer hjälpa honom bli normal igen i nästa bok?

Betyg: 4/5

1 kommentar:

  1. Jag är så nyfiken på denna serie. Den verkar superbra.

    SvaraRadera