söndag 15 mars 2015

The Assassin's Blade - Sarah J. Maas

Titel: The Assassin's Blade
Författare: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #0.1-0.5
Sidor: 448

Celaena Sardothien is Adarlan's most feared assassin. As part of the Assassin's Guild, her allegiance is to her master, Arobynn Hamel, yet Celaena listens to no one and trusts only her fellow killer-for-hire, Sam. In these action-packed novellas - together in one edition for the first time - Celaena embarks on five daring missions. They take her from remote islands to hostile deserts, where she fights to liberate slaves and seeks to avenge the tyrannous. But she is acting against Arobynn's orders and could suffer an unimaginable punishment for such treachery. Will Celaena ever be truly free? Explore the dark underworld of this kick-ass heroine to find out.


Till en början så trodde jag inte ens att jag någonsin skulle läsa den här novellsamlingen. Jag brydde mig helt enkelt inte tillräckligt mycket om serien. Men sedan läste jag Heir of Fire, och blev lite smått besatt av Celaenas karaktär, så då blev det helt plötsligt en självklarhet för mig att läsa The Assassin's Blade.

Det är väldigt sällan jag läser noveller till serier, för jag tänker att är det viktigt nog att läsa så inkluderar författaren det i själva serien. Men alla novellerna i The Assassin's Blade gav så mycket mer djup och förståelse för Celaenas karaktär. Man förstår hur hon hamnade i Endovier, och varför hon är som hon är i början av serien. Och det var så roligt att läsa om hennes äventyr innan Throne of Glass! Det kändes inte som att man läste en novellsamling, utan snarare en fullständig bok.

Vi måste prata om Sam Cortland. Om man har läst Throne of Glass så vet man ju vilket öde han går till mötes, och trots att jag visste att han skulle krossa mitt hjärta så kunde jag inte låta bli att älska honom. (Spoiler: Kan vi alla låtsas att det inte var hans kropp Celaena såg hos Arobynn och att han fortfarande lever? Okej, tack.). Älskade verkligen att se han och Celaenas förhållande byggas upp under novellerna. Struntar nu fullständigt i team Chaol och Dorian. JAG ÄR TEAM SAM. Även om jag vill börja gråta så fort jag tänker på honom. Började lyssna på Gone, Gone, Gone av Phillip Phillips precis när jag läst klart sista novellen, och jag inte hjälpa att tänka på Sam och Celaena när jag hör den. Så nu har jag den på repeat och gråter cirka varannan gång ("baby, I'm not moving on, I love you long after you're gone" <3).

Throne of Glass är min nya fangirl-serie, det är ingen tvekan om saken. Jag håller just nu på att läsa om första boken, och älskar den så mycket mer nu än första gången jag läste den. Blir alldeles pirrig i kroppen bara jag tänker på serien. Hur och när detta hände är lite oklart, men jag klagar inte! Kan det inte bli september nu med en gång? Vet inte hur länge jag orkar vänta på att få läsa Queen of Shadows!

Spoilerdelar:
- Celaena måste få sin hämnd på Arobynn!! Jag är rätt så säker på att hon kommer träffa honom i Queen of Shadows, då hon måste få tillbaka medaljongen, så hoppas hoppas hoppas att sanningen kommer fram. Rös så mycket av avsky för Arobynn när han sa: "Because I don't like sharing my belongings.” 

Betyg: 4/5

1 kommentar:

  1. Den här serien verkar så bra. Är jättesugen på att läsa den.

    SvaraRadera