måndag 30 mars 2015

Vad handlar böckerna om? #2

Då mitt första Vad handlar böckerna om?-inlägg blev ett av mina mest populära inlägg någonsin, så bestämde jag mig för att göra ett till, och mamma hakade gärna på! Så här kommer mammas tolkningar av ytterligare några kända ungdomsböcker.


The Knife of Never Letting Go
Här har vi en väldigt blodig bok. Kniven symboliserar att blod kommer att flyta och också att huvudkaraktären gillar att såga sina offer med kniven, då den har massa taggar - det är alltså en väldigt rå bok. Min tolkning av titeln blir också att man släpper inte personen man håller på att hugga ihjäl och när man dödar någon så säger man "never letting go", för man släpper aldrig taget om personen.


The Raven Boys
"If you kiss your true love he will die." Oj, det är ju inte bra. Det betyder att den svarta fågeln till en början var en människa, men när han blev kysst av sin sanna kärlek så förvandlades han till en fågel, medan hans kärlek dog. Därför blev han ond. Boken handlar just om det onda och den goda. Den svarta fågeln på framsidan symboliserar det onda som har makt. Den lilla röda fågeln på n:et visar ändå på hopp. För tänker man på de flesta sagor så finns det en ondska, men det finns också en god makt som vinner i slutändan. Så berättelsen kommer att utspela sig mellan det goda och det onda. Vad man kan se av den här framsidan är att den onda makten ändå har en godhet inom sig, då den har ett hjärta. När den onda makten kommer möta den röda fågeln, så kommer värmen i den svarta fågelns hjärta att smälta det onda. Och godheten i den svarta fågeln kommer att ta överhanden! 


Shatter Me
Flickan på omslaget ska gifta sig! Hon är en krävande kvinna och väldigt bortskämd. Just nu är hon lite missnöjd med sin blivande man, och det är därför hon tittar så argt på oss. Hon tycker själv att hon är världens centrum och det symboliseras av att ljuset kommer ut från henne, precis som solen. Men det hon inte gör som solen gör är att hon inte sänder ut någon värme. Det man också kan tolka av bilden är att hon är den typen av flicka som har full tillgång till sin pappas kreditkort. "My touch is power" betyder att det hon rör vid har hon makt vid. Titeln vet jag inte riktigt vad den betyder.


The Selection
Oj, här var det fluff. Det är återigen en bortskämd flicka. Hon ser sig själv överallt, hon är alltså världens centrum, vilket symboliseras av att hon ser sig själv i alla speglar. "The Selection" står för att hon anser sig vara lite finare och "utvald". Sedan tror jag att de slåss om prinsen, det är alltså en modern Askungen-saga. Det kommer även vara lite svåra dagar, vilket man ser på regnet som faller. 


The Unbecoming of Mara Dyer
Oh my god. De håller på att drunkna, fast egentligen inte, för de dansar. Jag tror att det kan vara så att de är ett kärlekspar, vilket man ser på omfamningen, men så mår tjejen inte riktigt bra. Man får en känsla av att hon håller på att dras ner, då hon känner sig stressad och pressad, som att hon håller på att drunkna i krav. Men han försöker rädda henne från känslan hon har att hon håller på att drunkna. 


I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You
Den här boken säger mig inte så mycket. Men jag ser att hon har ett headset på sig. Så jag tror att hon ringer upp personer och säger att hon älskar dem, och sedan åker hon hem till dem och dödar dem. 

Hoppas ni tyckte om inlägget! Det första inlägget hittar ni här!

4 kommentarer:

  1. Haha, din mamma har så himla härlig fantasi. Och Mara Dyer var ju faktiskt ganska spot on :)

    SvaraRadera
  2. Haha! Shatter me var absolut roligast tycker jag! xD
    SV: Taaaaaack :) Och ja, snälla se Gilmore Girls! Det är verkligen värd all praise! :D

    SvaraRadera
  3. Alltså dessa är så roliga! Den sista fick mig att skratta högt :'D

    SvaraRadera
  4. Hahahha! Hon prickade verkligen in Mara Dyer! :)

    SvaraRadera