måndag 6 april 2015

I'll Give You the Sun - Jandy Nelson

Titel: I'll Give You the Sun
Författare: Jandy Nelson
Serie: -
Utgivningsår: 2014
Sidor: 371

Jude and her twin brother, Noah, are incredibly close. At thirteen, isolated Noah draws constantly and is falling in love with the charismatic boy next door, while daredevil Jude cliff-dives and wears red-red lipstick and does the talking for both of them. But three years later, Jude and Noah are barely speaking. Something has happened to wreck the twins in different and dramatic ways . . . until Jude meets a cocky, broken, beautiful boy, as well as someone else—an even more unpredictable new force in her life. The early years are Noah's story to tell. The later years are Jude's. What the twins don't realize is that they each have only half the story, and if they could just find their way back to one another, they’d have a chance to remake their world.

I'll Give You the Sun har något magisk över sig som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Men den har något - något som höll mig som fastklistrad vid sidorna trots att jag inte riktigt visste varför. Jag blev helt uppslukad av historien om tvillingarna Jude och Noah som var både tragisk och hjärtevärmande på samma gång.

I boken får man följa Noah när har är tretton år och Jude när hon är sexton. Till en början var jag lite osäker på hur det skulle funka, men jag älskade båda deras historien lika mycket så det var inte något problem överhuvudtaget. Det som frustrerade mig med boken var att saker hade kunnat lösa sig så mycket snabbare och Noah och Jude bara pratat med varandra, istället för att gå och hålla på sina hemligheter så länge. Det här med kommunikationsproblem verkar verkligen vara ett återkommande tema i många böcker jag läser.

Jandy Nelson har verkligen en gåva med ord. Jag älskade sättet som hon verkligen gav Noah och Jude sina egna röster. Noah med alla sina metaforer och sättet han såg på världen precis som han ser på en tavla, och Jude som tror att varannan händelse som sker har något vidskeplig mening precis som hennes farmor. Båda deras röster känns totalt unika, och det var också intressant att se hur deras personligheter tycktes ha bytt plats när de båda var sexton år.

Det här är en sådan historia som jag antagligen kommer återvända till flera gånger, precis som jag gjort med Nelsons första bok The Sky is Everywhere. Det känns som en bok man kan läsa flera gånger om, utan att tröttna. I'll Give You the Sun kändes väldigt äkta, och jag älskade sättet Nelson verkligen visade vad känslor som kärlek och avundsjuka kan göra mot människor. Vi har alla både bra och dåliga sidor vilket jag tyckte den här boken speglade otroligt bra. Rekommenderas starkt!

Favoritcitat:
“Maybe some people are just meant to be in the same story.” 

“I love you,” I say to him, only it comes out, “Hey.”
“So damn much,” he says back, only it comes out, “Dude.” 

Betyg: 4/5

4 kommentarer:

  1. Nu blev jag väldigt sugen på en omläsning... det är en så himla fin berättelse!

    SvaraRadera
  2. Det här är den bästa boken jag läst hittills i år!

    SvaraRadera
  3. Svar (och jag ber så himla mycket om ursäkt för att jag är segast i världen på att svara på kommentarer. Jag måste skärpa mig): Ja, du måste läsa en Agatha Christie! Min rekommendation är "And Then There Were None"! Så hiimla bra! :D Och det avsnittet som Agatha Christie är med i i Doctor Who är så himla bra också! :D

    Ja, visst är det en smart idé! Blev så glad när jag ifck den av Anna :D

    Ja, Locke & Key är skitbra, men jag håller med dig! Varför ska de vara så otroligt dyra?

    Jag hoppas också att jag gkommer gilla både Saga och Jellicoe Road :D

    Btw, så måste jag fortfarande skicka din vinst i tävlingen! Jag är inte alls långsam eller så xD

    SvaraRadera
  4. Åh den är så himla fin, jag läste den på svenska så måste kanske läsa på engelska då. Ofta är det ju ännu finare på original språket :)

    SvaraRadera