fredag 24 april 2015

Shadowhunters!

De flesta av er vet säkert redan det här, men efter att filmen floppade så ska nu The Mortal Instruments göras om till en tv-serie med namnet Shadowhunters. Och jag måste säga att jag är rätt så pepp, vilket jag inte alls hade räknat med att vara! Det känns som att tv-serien verkligen kan ge andrum för att utveckla både karaktärerna och handlingen, på ett sätt som en film inte kunde göra.

Det jag är orolig för är att tv-serien kommer att lämna böckernas handling bakom sig efter någon säsong eller så. Ser man på serier som The 100, The Vampire Diaries och Pretty Little Liars, som är baserade på bokserier, så följer de inte alls böckernas handling efter ett tag (att döma av vad jag hört).  Det känns som att det lätt blir så med tv-serier. Skaparna av serierna drar lätt ut i egna banor, och kommer tillslut nästan helt bort från böckernas handling. Det enda som finns kvar tillslut är det grundläggande konceptet och namnen på alla karaktärer. Typ. Nu älskar ju jag t.ex. The 100 och har inte ens läst böckerna då jag har hört många säga att serien är mycket bättre, så det behöver ju inte alltid vara något dåligt. Men när det kommer till The Mortal Instruments så gillar jag handlingen i böckerna som den är, och det skulle vara så häftigt att få se karaktärerna och världen komma till liv så som den är i böckerna.

Bokserien har ju hela 6 böcker, så skaparna av serien (om serien blir framgångsrik) har otroligt mycket material att jobba med. Tänk om vi kunde få en säsong för varje bok? Det skulle vara perfekt! Nu känns ju det tyvärr inte så troligt, men man kan ju alltid önska! Det mest troliga känns ju som att de kommer hämta material lite fram och tillbaka mellan böckerna, om de nu väljer att hålla sig till böckernas handling.


Den enda som officiellt fått en roll i serien än så länge är Dominic Sherwood som ska spela Jace! Jag gillade honom verkligen som Christian Ozera i Vampire Academy, så det känns som att det här kan bli bra! Är otroligt spänd och förväntansfull på att se vilka som kommer spela de andra karaktärerna och man kan minst sagt säga att jag följer Cassandra Clares twitter slaviskt just nu, haha.

Alltså jag hoppas verkligen att serien blir bättre än filmen! Hoppas hoppas hoppas! Det är så jobbigt att vi måste vänta ända till 2016 innan serien har premiär. Men samtidigt är ju en av de roliga sakerna just det här innan. Att fangirla över vilka som får rollerna, första inspelningsdagen, första officiella bilderna, första trailern ... allt sådant där som hör till att fangirla över när man är en fangirl!

Ser ni fram emot serien? Tror ni att den kommer att bli bra eller dålig? Varför?

6 kommentarer:

  1. Jag var faktiskt en av de som gillade filmen! ;D Och jag känner mig lite olustig nu när det ska bli en tv-serie, jag vet inte riktigt varför. Det känns så pinsamt för de som var med i filmen att folk tyckte det var så dåligt att de gör om allting! Dock tror jag att en serie är sjukt mycket bättre eftersom man får mer rid att utveckla alla karaktärer och historier :) Kommer definitivt att följa den här utvecklingen, och om det verkligen kommer bli en serie så kommer jag vilja se den!!

    SvaraRadera
  2. Jag är väldigt pepp! Räknar dock med att de kommer gå ifrån böckerna ganska snabbt för att göra något som passar som tv-serie. Tror böckerna är alldeles för "tunna" handlingsmässigt för att det skulle gå att följa böckerna säsongsmässigt. Med Game of Thrones är det en sak eftersom böckerna är såna tegelstenar men att göra det i det här fallet tror jag inte skulle gynna serien. Tror absolut att det kan bli bra ändå! Kan säkert bli lättare att inte jämföra för mycket mellan tv-serie/film/bok då och hänga upp sig på små olikheter. Fast hoppas självklart att de inspireras MYCKET av böckerna, så länge de gör det på ett vettigt sätt :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillade filmen och hoppas att serien blir bra. Det är ju egentligen bra att det blir en tv-serie för de kan ta med mer av handlingen och ge karaktärerna mer utrymme. Förhoppningsvis kan de göra en säsong per bok, det skulle vara det bästa.
    Men jag känner mig lite tveksam också, för skådespelarna i filmen passade så bra i sina roller och det känns lite konstigt att nya skådespelare ska spela karaktärerna i tv-serien. Jag tänker inte på Jace när jag ser han som ska spela honom utan på Alec. Blir både nervöst och spännande att se vilka de andra skådespelarna är.

    SvaraRadera
  4. Jag ser fram emot serien! Jag hoppas verkligen att den blir. Jag håller med dig om att det lätt kan bli något helt annat än bokserien efter ett tag, men förhoppningsvis kan det också bli bra. Jag hoppas helt enkelt på det bästa! :)

    SvaraRadera
  5. Jag är superglad över att de valde att göra den till tv-serie istället! Det var inte så att jag hatade filmen direkt, men jag var inte överförtjust heller. Håller alla tummar och tår för att de ska lyckas bättre på andra försöket. Tror faktiskt att serien gör sig bättre i tv-serie formatet eftersom det finns så mycket att utforska med hela Shadowhuntervärlden och så. Går det riktigt bra kanske vi får prequel-serien också, à la Vampire Diaries. Och eftersom Clare aldrig verkar vilja sluta skriva om sina Shadowhunters kommer det säkerligen att finnas material att arbeta med i många, många år framöver. ;)

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Jag har nominerat dig till liebster award som går ut på att man ska svara på 11 bokrelaterade frågor. Om du har tid och lust får du gärna göra dem. Du hittar frågorna här: http://ett-liv-med-canon.bloggplatsen.se/2015/04/30/11081273-liebster-award/

    SvaraRadera