torsdag 23 april 2015

The Cure for Dreaming - Cat Winters

Titel: The Cure for Dreaming
Författare: Cat Winters
Sidor: 352
Utgivningsår: 2014

Olivia Mead is a headstrong, independent girl—a suffragist—in an age that prefers its girls to be docile. It’s 1900 in Oregon, and Olivia’s father, concerned that she’s headed for trouble, convinces a stage mesmerist to try to hypnotize the rebellion out of her. But the hypnotist, an intriguing young man named Henri Reverie, gives her a terrible gift instead: she’s able to see people’s true natures, manifesting as visions of darkness and goodness, while also unable to speak her true thoughts out loud. These supernatural challenges only make Olivia more determined to speak her mind, and so she’s drawn into a dangerous relationship with the hypnotist and his mysterious motives, all while secretly fighting for the rights of women. Winters breathes new life into history once again with an atmospheric, vividly real story, including archival photos and art from the period throughout.

För två år sedan läste jag, och älskade, Winters debutroman In the Shadow of Blackbirds. Så när jag fick reda på att hon skulle släppa en ny bok var jag bara tvungen att köpa den. Särskilt när jag faktiskt hjälpte Cat Winters lite med hennes svenska till den här boken på twitter (och det är med betoning på lite), då boken innehåller en svensk karaktär.

Det jag nästan älskar mest med Winters böcker är sätter hon beskriver tiden, miljön, och bygger upp en atmosfären som känns så otroligt levande i hennes böcker. The Cure for Dreaming utspelar sig år 1900 i USA, och hon lyckas verkligen med att måla upp hur det var att leva som kvinna under den tiden. För boken handlar just om feminism, om kvinnors rätt att rösta, kvinnors rätt att tala, kvinnors rätt att vara fria att göra precis som de vill. Om jämställdhet, helt enkelt. Det är en sådan bisarr tanke för mig som lever nu, att för hundra år sedan så fick kvinnor inte ens rösta. Och därför känns det ännu viktigare att läsa den här typen av böcker som verkligen öppnar upp ens ögon.

Tyvärr så fastnade jag aldrig riktigt för någon av karaktärerna. De blev aldrig riktigt levande för mig, på samma sätt som karaktärerna i In the Shadow of Blackbirds blev. Jag beundrade vår huvudkaraktär Olivia för hennes mod och för att hon vägrade att ge upp på sina drömmar, och även om hon kändes som en välskriven karaktär så stack hon aldrig riktigt ut för mig.

Jag hoppas verkligen att Cat Winters planerar att släppa fler historiska ungdomsböcker i framtiden! Jag älskar att läsa böcker där man samtidigt som man läser en bra historia även lär sig saker. Böcker som ger en förståelse för hur det var att leva förr i tiden. Jag är ju en sådan person som älskar historia, så att kombinera det med böcker är perfekt för mig. Jag får läsa en bra bok och jag får lära mig något nytt!

Favoritcitat:
“Come along. Let’s get out of here and go toast to youth and vampires and rebellion.” 

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar