måndag 18 maj 2015

Liebster Blog Award!

Jag har blivit taggad av Linn att svara på några frågor! Tack så jätte mycket!

1. Vilken bokserie är din absoluta favorit?
Måste säga Harry Potter, för verkligen inget slår Harry Potter. Men för att nämna några andra serier så säger jag även Percy Jackson, Mistborn och A Song of Ice and Fire.

2. Om du håller på eller vill skriva en bok vad ska den handla om?
Alltså jag har jobbat på en berättelse i typ fyra år nu, men som jag aldrig kan få att bli sådär perfekt som jag vill att den ska va. Är lite av en perfektionist när det kommer till skrivande, vilket jag verkligen måste släppa om jag någonsin vill avsluta en bok. Berättelsen utspelar sig hur som helst i en fantasyvärld som jag själv har skapat, och handlar om magi, intriger, politik, vänskap, kärlek ... allt sådant där som gör en bra fantasybok, haha. 

3. Om du skulle tänka ut ett eget fantasiväsen hur skulle det då se ut?
Jag har verkligen ingen aning, haha. Känner också att jag är lite för trött just nu för att lista ut något roligt svar.

4. Vad tycker du bäst om, serier eller ensamstående böcker?
Några av mina favoritböcker är ensamstående böcker och några ingår i serier, så det spelar faktiskt ingen roll för mig. Vissa historier behöver sju böcker och vissa behöver bara en. 

5. På vilket språk tycker du bäst om att läsa. Engelska? Svenska? Eller något helt annat språk?
Jag läser helt klart mest på engelska. Skulle dock önska att jag läste mer på svenska, mycket för att utveckla mitt eget skrivande. Vet inte hur många gånger jag omedvetet översätter engelska fraser till svenska, utan att vara medveten om att det inte går att säga så på svenska.

6. Vad tycker du om att man kan få recensionsexemplar? Bra? Dåligt? Irriterande? Fantastiskt?
Det är ju jätte bra att man kan få recensionsexemplar! Jag tror nog aldrig att jag har frågat efter något, men det är mest för att jag då känner mig pressad att läsa boken = läsning blir mindre roligt. Jag vill kunna läsa vad jag känner för i stunden.

7. Vilket är bäst, äga eller låna böcker?
Jag föredrar att äga mina böcker!

8. Vilken bok i din bokhylla är du mest stolt över att du äger?
Hmmm ... jag vet faktiskt inte. Jag tycker det är lite coolt att mitt exemplar av The Fault in Our Stars är signerad av både John och Hank Green, så kanske den!

9. Vilken bok var det som först fick in dig i böckernas värld? Det behöver inte vara din allra första bok, utan den som fick dig att verkligen vilja läsa mer och mer och mer!
Jag har alltid läst mycket så tror faktiskt inte att det finns någon speciell bok som fick mig att läsa mer. Jag har liksom alltid varit en läsare.

10. Vad har du för intressen utöver böcker?
Att blogga såklart, hehe. Men sedan älskar jag även tv-serier, sociala medier (typ twitter och tumblr), musik, att fotografera och att skriva. Hade även sagt friidrott men har för nuvarande lagt spikskorna på hyllan efter en skada som vägrar att försvinna, och även tappat intresse antar jag. Vi får se om jag hittar tillbaka till friidrottsbanan eller inte! Känns lite konstigt att helt plötsligt sluta när sporten varit en så stor del av mitt liv i nästan åtta år nu.

11. Om du skulle gissa, hur många böcker kommer du att läsa det här året?
Enligt goodreads så har jag hittills läst 17 böcker i år. Så säg att jag läser något mellan 40 och 50 kanske? Läser inte alls lika mycket nu som jag gjorde för ett par år sedan, men det betyder absolut inte att jag tycker mindre om att läsa. Tar bara lite längre tid för mig att läsa varje bok nu :)

1 kommentar:

  1. Svar: Hahaha, vad kul att du tyckte om videon! :D Och det var faktiskt inte alls så äckligt med våtservetter som jag trodde att det skulle vara ^^

    SvaraRadera