lördag 4 juli 2015

I omläsningsträsket

För bara ett par inlägg sedan så skrev jag ju en lång och fin lista över alla böcker jag ville ha läst i sommar. Och sedan började jag läsa om A Game of Thrones ... sedan A Clash of Kings ... och efter det ger jag mig antagligen på A Storm of Swords. Men det känns så otroligt skönt att jag inte längre bryr mig om att jag måste läsa ett visst antal böcker varje månad för att känna mig bra, eller att jag inte får läsa om för många böcker i sträck för att jag måste ha nya böcker att recensera på bloggen. Jag har verkligen släppt alla sådana tvång under det senaste året och läser nu endast för att det är så otroligt roligt. Vilket självklart gör det ännu roligare!

Jag verkligen älskar att läsa om böcker. Att få uppleva historien man älskar igen, och att för varje omläsning lägga märke till nya saker. När jag först läste A Game of Thrones så var det väldigt överväldigande att lära sig och komma ihåg alla karaktärer som introduceras och nämndes i förbifarten hit och dit. För att inte tala om alla platser och hela världens historia! Men nu när jag läser om böckerna och redan har ett hum om historien så känner jag verkligen att jag kan ta åt mig alla detaljer som jag antingen glömt eller missat första gången jag läste böckerna! Vilket gör böckerna dubbelt så bra som när jag läste dem första gången! (Be mig bara aldrig att hålla ordning på alla Targaryens, för det är omöjligt).

Ett litet alldagligt svammelinlägg, men det är vad som händer när jag kommer hem efter ett sent jobbpass och känner för att blogga. Jag hoppas alla har en fin sommar! Nu ska jag krypa ner och försvinna in i Westeros och Essos i någon timme eller så! <3

3 kommentarer:

  1. Men åh, omläsningsträsket, ett mysigt ställe att befinna sig i ändå! <3 Läser också om asoiaf, om än lite långsammare än du, och håller verkligen med om detaljerna man lägger märke till.

    SvaraRadera
  2. Låter härligt! Ser fram emot när jag börjar läsa om serien igen, för det är säkert som du säger att man missar en massa detaljer!

    SvaraRadera
  3. Har också slutat har dåligt samvete för att jag inte läser så mycket som jag gjorde innan, eller när jag läser om böcker jag älskar, men det tog ett tag innan jag kom dit. I början fick jag så otroligt dåligt samvete när jag inte läste och fick tvinga mig att göra det och då blev det inte roligt. Mycket bättre att bara läsa det man känner för och sluta känna sig tvingad att läsa något :)

    SvaraRadera