torsdag 31 december 2015

5 bästa böckerna 2015

2015 har varit ett konstigt läsår för mig. Jag började rätt så stabilt första halvåret, men sedan när jag började folkhögskola så gick det nedför. Jag tror bara att jag läste ut en bok under de fyra månaderna som jag gick på folkis. Men det är okej för jag hade det bästa halvåret i hela mitt liv. Låt mig i alla fall prata om de fem bästa böckerna jag läste i år!

Six of Crows av Leigh Bardugo
Även om jag inte älskade Bardugos Grisha-triologi, så älskade jag Six of Crows. Älskvärda karaktärer och en jätte spännande handling. Orkar knappt vänta på nästa bok!


The Hero of Ages av Brandon Sanderson
En av de bästa böckerna jag någonsin läst! Så episk och mindblowing. Har ni inte läst den här trilogin än, så har ni något helt fantastiskt framför er! 


I'll Give You the Sun av Jandy Nelson
Lite tragisk, men framförallt väldigt vacker. Handlar om två tonåringar som försöker lista ut vilka de är och vart de platsar in i världen. Väldigt fint skriven och definitivt något jag vill läsa om i framtiden!


The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Leslye Walton
Också en bok som är otroligt fint skriven. En väldigt speciell bok som handlar om flera generationer i samma familj!


Heir of Fire av Sarah J. Maas
Jag har ett lite konstigt förhållande till Throne of Glass-serien. Tyckte Heir of Fire var jätte bra i slutet, även om jag tyckte den var rätt väldigt seg nästan halva boken igenom. Sedan hade jag jätte höga förväntningar inför Queen of Shadows, något den inte riktigt lyckades leva upp till. Så måste nog fortfarande stå fast vid att Heir of Fire är min favoritbok i serien än så länge.

2 kommentarer:

  1. Måste läsa Six of crows snart eftersom alla verkar gilla den :) Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Svar: Jag måste verkligen se "The Snow Walker"! Den verkar bra :D

    Jag kanske ger "The Cure for Dreaming" en chans! Den låter sjukt nice, men faktumet kvarstår ju att jag inte har läst ut hennes första bok än och det var ju mer än ett år sedan jag påbörjade den (A)

    SvaraRadera