onsdag 30 december 2015

Six of Crows - Leigh Bardugo

Titel: Six of Crows
Författare: Leigh Bardugo
Utgivningsår: 2015
Sidor: 465

Ketterdam: a bustling hub of international trade where anything can be had for the right price—and no one knows that better than criminal prodigy Kaz Brekker. Kaz is offered a chance at a deadly heist that could make him rich beyond his wildest dreams. But he can't pull it off alone...

A convict with a thirst for revenge.

A sharpshooter who can't walk away from a wager.

A runaway with a privileged past.

A spy known as the Wraith.

A Heartrender using her magic to survive the slums.

A thief with a gift for unlikely escapes.
 

Kaz's crew are the only ones who might stand between the world and destruction—if they don't kill each other first.


Jag hade nästan glömt hur det kändes att totalt fastna totalt i en bok. Eller kanske inte glömt, då det är en av de bästa känslorna i världen. Men det var väldigt länge sedan jag läste en riktigt bra bok. Det var länge sedan jag läste ut en bok överhuvudtaget när jag tänker på det. Men så plockade jag upp Six of Crows och kunde inte sluta läsa.

Det allra bästa med boken måste vara karaktärerna. Vi har sex huvudkaraktärer och jag bryr mig om varenda en av dem. Jag var lite orolig över det faktumet att det skulle vara så många POV, men det hade jag verkligen inte behövt vara. När det görs på ett bra sätt så älskar jag att ha många berättarperspektiv. Nu lyckades verkligen alla karaktärerna vinna en plats i mitt hjärta. Kaz, Inej, Jesper, Nina, Wylan, och Matthias.

Boken går ut på att de här sex tonåringarna ska bryta sig in i The Ice Court för att smuggla ut en av fångarna, och lyckas de så kommer de alla att få väldigt mycket pengar. Jag älskade att man under bokens gång sakta men säkert får veta mer om karaktärernas bakgrunder. Det hjälper en att förstå varför de gör vad de gör och vad de har för motiv att göra det här. De vill alla ha pengarna av olika anledningar och jag älskade att få flashbacks till hur deras liv var innan och hur de hamnade där de var idag. Alla karaktärerna är så välskrivna och man kan verkligen se hur mycket kärlek och energi Bardugo har lagt ner när hon skapat dem. Även när man hatar dem så älskar man dem.

Jag vill egentligen inte berätta så mycket om boken, då jag älskade att gå in i den utan att veta så mycket. Men älskar ni som mig tjuvligor och ohederliga karaktärer så är detta ett måste. En tjuvkupp på det och vi har den perfekta boken. Ler fortfarande dumt för mig själv bara jag tänker på boken och hur fantastiskt bra den var. Nu är det väll bara att räkna ner dagarna till nästa bok kommer ut.

Favoritcitat:
“I'm a business man," he'd told her. "No more, no less."
"You're a thief, Kaz."
"Isn't that what I just said?”


“Kaz leaned back. "What's the easiest way to steal a man's wallet?"
"Knife to the throat?" asked Inej.
"Gun to the back?" said Jesper.
"Poison in his cup?" suggested Nina.
"You're all horrible," said Matthias.” 


Spoilerdelar:
- Alltså jag shippar både Nina/Matthias, Jesper/Wylan och Inej/Kaz SÅ MYCKET. Kanske Inej och Kaz lite extra mycket. När Inej hade blivit knivhuggen och Kaz vägrade låta någon annan bära henne trots hans dåliga ben </3 När han bad henne att stanna </3 “I will have you without armor, Kaz Brekker. Or I will not have you at all.” </3 När de tog Inej på slutet för hon var den första han kollade på </3 Mitt fangirl och shipparhjärta orkar inte med sådant här. 
- Jag. Hatar. Van Eck. Var det hans namn? Leigh Bardugo älskar krångliga namn, haha. De måste få sin hämnd på honom i nästa bok. Stackars lilla fina Wylan

Betyg: 5/5

3 kommentarer:

  1. Alla ger denna fulla femmor :D jag måste definitivt fundera på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt, riktigt bra!! Rekommenderar den varmt!

      Radera
  2. Den här boken var ju helt fantastisk. Och så många ships! Kul att du också tyckte om den. Gott nytt år! :)

    SvaraRadera