måndag 15 februari 2016

Svar frågestund

Vad läser du för kurser?
Jag läser Intro to the Bible, Creative Writing, Stress and Health, och Drawing. Alla är bra och utmanande på sina egna sätt, och jag känner mig nöjd med mina val av kurser! 

Hur är staden?
Chicago är fantastisk. I hela mitt liv har jag känt att jag inte vill bo i en stor stad, men nu måste jag säga att jag ändrat mig. Det finns så mycket att göra i Chicago och jag älskar det. Museum, restauranger, barer, affärer, konst, pizzan ... Jag är kär i staden trots att jag bara bott här i lite drygt en månad. 

Hur är boendet?
Jag bor på mitt college, och tycker det funkar bra! Jag och min rumskompis hade turen att få ett rum för tre, så det är stort och fint (om man jämför med andra rum på skolan). Vi har gemensamt badrum och gemensamt kök, med resten av vår korridor. Har dock aldrig lagat något i köket då måltider serveras i matsalen varje dag. Så boendet funkar bra! Skolan ligger i ett lugnt område i nordvästra delen av Chicago. Med tåget så tar det 30-40 minuter att ta sig in till centrum.

Vad har du gjort än så länge?
Så mycket! Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta allt. Varje helg är jag nere på stan en eller två gånger och hittar på saker. Går på museum, äter på restauranger, dricker öl på barer, shoppar, går längs Lake Michigan ... Än så länge har jag bara varit i Chicago, förutom när jag åkte hem till min amerikanska rumskompis som jag hade i Jönköping för att se på Super Bowl med hennes familj. Men på Springbreak ska jag till Pensacola i Florida! Sedan planerar jag och några vänner en weekendresa till New York! När skolan är slut har jag också en månad på mig att resa innan jag måste vara hemma igen. 

Vad är mest olikt mellan USA och Sverige?
Hmmm. Det finns så mycket! Maten är en självklar sak. På skolan så serveras det varje dag pizza, hamburgare, pommes, glass, kakor i mängder, och läsk. VARJE DAG. Jag har fått lära mig att vara väldigt försiktig med vad jag stoppar i mig, haha. Men går man till exempel till matsalen till frukosten så är det nästan omöjligt att hitta något som är relativt nyttigt. Det finns bacon, pizza, sockrade flingor, vitt bröd ... nästan ingenting jag anser vara en bra frukost. Sedan är det inte bara måltiderna som är mycket större här, utan allting. Högtider är en annan sak. Det var Valentine's Day igår och det var ett väldigt stå hej med att ge varandra kort och rosor hit och dit. Roligt, men annorlunda!

Hur är dejting kulturen? 
Jag har inte blivit frågad på någon dejt, så vet inte riktigt hur jag ska svara på det här, haha. Men dejter verkar helt klart vara vanligare här. Gillar man någon så frågar man personen om man ska gå ut och ta en fika eller gå till en restaurang. Förra veckan frågade en kille en av mina vänner om de skulle gå på museum tillsammans, som en dejt. Så det är annorlunda från Sverige!

Är böckerna billigare?
Skäms på mig, men jag har faktiskt inte varit inne i någon bokhandel än. Ops. Har planerat att gå till en bokhandel ända sedan jag kom hit, men har helt enkelt inte haft tillfälle. 

Tack för frågorna! Har ni någon mer fråga så är det bara att skriva en kommentar, så ska jag försöka svara! :)

2 kommentarer:

  1. Du har säkert skrivit detta tidigare men varför pluggar du i USA? Var det svårt att ta sig in på en skola i USA eller pluggar du något i Sverige och då hörde det till att du ska plugga i USA ett tag? Var det mycker pappersarbete innan och var du tvungen göra prov innan? Är det någon speciell linje du pluggar eller läser du bara kurser som du känner för att läsa, att du mer är där för skojs skull om du förstår vad jag menar! Är själv intresserad av att plugga utomlands så därför jag undrar! Vad åkte du med för förening/företag ifall du inte åkte med universitetet/högskolan du redan studerade på ifall det var fallet? Mycket frågor haha, och lär säkert komma mer då du svarat på dessa! ;D

    SvaraRadera
  2. måste bara säga det bra blogg!

    SvaraRadera