torsdag 28 juli 2016

HAMILTON: AN AMERICAN MUSICAL


"The ship is in the harbor now, see if you can spot him. Another immigrant, comin' up from the bottom."

Jag är här för att berätta något viktigt för er, nämligen att ni måste lyssna på Hamilton. Helt ärligt. Läs klart mitt inlägg (hehe) och öppna sedan Spotify med en gång och börja lyssna. För detta kan vara det bästa som någonsin hänt mina öron.

VAD ÄR HAMILTON?
Hamilton är en amerikansk musikal skapad och skriven av Lin Manuel Miranda. Lin har skrivit alla låtar själv, och att säga att han är genialisk är en underdrift. Musikalen spelas just nu på Broadway i New York, och det är omöjligt att få tag på biljetter om man inte är villig att betala mycket pengar för en. Om jag kunde få låna någons hjärna för en dag så skulle Lins vara högt upp på listan. För jag vill så gärna veta hur han gör för att vara så fantastisk. Det var även Lin som spelade huvudkaraktären Alexander Hamilton tills han (snyft) slutade tidigare den här månaden.


 "You and your words flooded my senses. Your sentences left me defenseless. You built me palaces out of paragraphs, you built cathedrals."

VAD HANDLAR HAMILTON OM?
Hamilton handlar om Alexander Hamilton, en av USA:s founding fathers. Jag, som många andra, hade aldrig hört talas om honom innan jag lyssnade på musikalen. Han har med tiden blivit mer bortglömd än de andra skaparna, vilket är något som har ändrats nu efter musikalen. Nu skulle jag tro att alla i USA känner till hans namn. Han är en sassy, hetlevrad, och har starka åsikter som han aldrig kan hålla tyst om.


"And when my prayers to God were met with indifference, I picked up a pen, I wrote my own deliverance!"

Hamiltons vän och rival Aaron Burr har en minst lika stor roll i musikalen. Man skulle kunna säga att han är musikalens berättarröst, och är kanske den mest komplexa och välutvecklade karaktären. Burr och Hamilton är varandras motsatser. Han är även den som sköt ihjäl Alexander Hamilton, vilket avslöjas redan i första låten så var inte oroliga för att jag precis spoilade er!


"I am the one thing in life I can control. I am inimitable, I am an original."

En av de sakerna jag älskar allra mest med musikalen är kvinnorna. Miranda lyfter fram Hamiltons fru Eliza Schyler och hennes syster Angelica Schyler som två av de viktigaste karaktärerna i musikalen, och även de två viktigaste människorna i Hamiltons liv. Han ger dessa två kvinnor röster, på ett sätt som historiska kvinnor sällan får. Han lyfter fram hur det var att leva som kvinna i en värld som var mansdominerad. De är nu två av mina största förebilder.


"You want a revolution? I want a revelation. So listen to my declaration: "We hold these truths to be self-evident that all men are created equal." And when I meet Thomas Jefferson, I'm 'a compel him to include women in the sequel!"

Hamilton är framförallt en hip-hop och R&B musikal. Låter det konstigt med en hip-hop musikal om hur USA skapades? Ja! Men är det fantastiskt och alldeles genialt? JA. Det finns inte en enda låt i musikalen som jag ogillar, och då har jag lyssnat på den varje dag sedan februari. Helt ärligt så har det nog inte gått en enda dag utan att jag lyssnat på Hamilton sedan första dagen jag introducerats till den.


"Rise up! When you're living on your knees you rise up."

JAG SÅG MUSIKALEN
När jag var i New York för snart två månader sedan så bestämde jag mig för att betala flera tusen kronor för en biljett högst upp i högra hörnet (hejdå skatteåterbärings pengar). Inte den bästa platsen, men jag fick se musikalen. Kan fortfarande inte riktigt förstå att jag har sett den. Jag såg den med alla original skådespelarna. What. Och den var precis lika fantastiskt live som jag hade hoppats på! Jag ägnade även halva min tid i New York till att springa runt på massa Hamilton-relaterade saker. Jag besökte bland annat kyrkan där Hamilton, Eliza och Angelica är begravda, samt huset som Eliza och Hamilton bodde i. Jag var en sådan stor Hamilton-nörd under alla mina dagar där, och det var fantastiskt. Nu har jag även bestämt mig för att jag måste åka och se den när den släpps i London 2017.


"What is a legacy? It's planting seeds in a garden you never get to see."

MINA FAVORITLÅTAR
Det ändras varje dag beroende på vad jag är på för humör. Men de jag har lyssnat allra mest på är nog Satisfied, Wait For It, och My Shot. Så om du bara vill prova en låt för att se om det är något för dig, så rekommenderar jag att prova någon av dessa.


Har jag lyckats övertala dig? Har du kanske redan lyssnat på musikalen? Låt mig veta! Jag älskar den med hela mitt nörd-hjärta.

3 kommentarer:

  1. Alltså å jag hade typ inte fattat att man kan lyssna på Spotify!? Men nu ska jag göra det! Tack vare din kärleksbomb till inlägg ;D

    SvaraRadera
  2. Wow :D går det att se den nånstans online?

    SvaraRadera
  3. JAG LYSSNADE PRECIS KLART PÅ HELA! Och jag är så fascinerad. Eftersom jag enbart lyssnade så förstod jag inte allt och jag känner att jag måste lyssna på den igen. Är övertygad om att den bara kommer bli bättre och bättre!

    SvaraRadera