söndag 28 augusti 2016

Tv-serie recension: STRANGER THINGS


Vid det här laget har nog de flesta hört talas om Stranger Things. Jag minns att jag var inne på Netflix samma dag som serien släpptes, men tänkte att det nog inte var någonting för mig. SÅ FEL. Den här serien har nu fullständigt tagit över mitt liv. Det är bara åtta avsnitt i första säsongen, så det tog mig bara lite mer än ett dygn att se hela. Om jag inte hade jobbat har jag säkert sett hela på en dag. För det här är en sådan serie där man inte kan sluta förrän man har sett sista avsnittet. Det gör liksom ont i en att inte veta vad som händer. Så självklart är det enda man kan göra att se klart allt på en gång.

Stranger Things utspelar sig på 80-talet. Och mer än så vill jag egentligen inte säga. Jag hade egentligen ingen aning om vad serien skulle handla om när jag startade den, och jag tror det är det bästa sättet att gå in i den. Men jag kan säga att serien verkligen fångade känslan av att faktiskt utspela sig på 80-talet. (Inte för att jag levde på 80-talet men jag kan föreställa mig, haha). Serien tar alla klyschiga karaktärer man kan tänka sig från 80-talsfilmer och gör dem till något mer. De lyckas göra alla dessa stereotypiska karaktärerna till komplexa och unika. Det låter konstigt, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det på något annat sätt.

En av de bästa sakerna mer serien är barnen. Serien visar att det funkar att ha barnskådespelare som huvudkaraktärer och att de också kan vara fantastiska skådespelare. Den fångar känslan av att vara i sitt kanske sista år som barn, innan man kliver in i tonårsvärlden. Där lek och äventyr fortfarande är det viktigaste, innan det blir tabu och man förväntas växa upp. Jag fick med en gång känslan av att de hade hämtat inspiration från Stephen Kings novell "The Body", vilket det senare visade sig att de hade gjort också. Skaparna av serien ville till en början göra en remake på en av Kings böcker, men fick ett nej. Så istället skapade de Stranger Things som innehåller många referenser till flera av Kings böcker.

Har du sett serien? Har jag övertalat dig att se den? Se bara till att du har tid att se flera avsnitt i rad när du väl börjar, för du kommer inte vilja sluta. Nu kanske jag hypar serien för mycket? Vill inte att alla ska få jätte höga förväntningar och sedan bli besvikna. Men jag älskade den så mycket. Redan från första avsnittet visste jag att det här nog skulle bli en ny favorit. Serien är välgjord, har fantastiska skådespelare, och framför allt ett jätte spännande mysterium. Allt man kan önska sig i en serie.

6 kommentarer:

  1. Är IN LOVE med den här serien!! Suktar efter en till säsong! :D:D:D

    SvaraRadera
  2. Jag har varit superintresserad av att se den här! Det jag oroar mig för är att det ska vara för mycket sci-fi? Är det det? Annars är det här typ nästa serie jag ska ta mig an (när min obsession över Scream har släppt, och ärligt talat så kan det nog ta ett tag^^)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker helt klart att du ska prova att kolla på den! Inte alls för mycket sci-fi enligt mig! :)

      Radera
  3. Blir bara mer och mer sugen på att se den här serien ju mer jag läser om den, jättebra recension! :)

    SvaraRadera
  4. Det här är så random, men jag satt och läste min gamla blogg, och jag hade väl skrivit om film, och om böcker, och du förekom både i mina texter och bland mina kommentarer. Och jag minns det, lite vagt. Bladis. Så jag tryckte på länken du lämnat i en av kommentarerna, och till min absolut fantastiska glädje så bloggar du fortfarande! Och gör det så bra!
    Jag inser att du inte minns mig, men jag ville bara säga hej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad roligt! Vad glad jag blir! <3

      Radera